02/03/2024

Emily Brontëová - Na větrné hůrce

Milý čtenářský deníčku,

s koncem roku jsem opět začala víc poslouchat audioknihy od Českého rozhlasu. Tentokrát šlo o Na větrné hůrce.

zdroj: rozhlas.cz


Nejlepší scéna: Když se Kateřina vyzná Heathcliffovi ze své lásky. A stejně to nezabrání nešťastnému osudu.

Nejhorší scéna: Závěrečné sblížení Katky a Haretona. Už jsem se úplně ztratila v tom, kdo je kdo.

Zajímavost o knize: Ve své době nebyla přijata, protože bořila spoustu společenských a romantických klišé.

Zajímavost o autorovi: Knihu vydala pod mužským pseudonymem a krátce poté zemřela.

Zásadní myšlenka: Láska se může stát prokletím, které tvrdě dopadne i na pozdější generace.

Můj názor: Po první rozhlasové kapitole (1/10) jsem byla naprosto ztracená v tom, kdo je kdo, a musela jsem si několikrát vyhledat a pročíst seznam postav, abych se neztratila v tom, jaké jsou mezi nimi vztahy.

Později jsem se už docela chytla, v poslední třetině jsem trochu ztratila nit, přišlo mi, že vzájemná zášť se bezdůvodně prodlužuje a vadilo mi, že vztahy další generace (Katky a Haretona) jsou popsány už jen velmi povrchně, líbilo by se mi, kdyby i oni byli vykresleni jako plnohodnotné postavy plné vnitřních rozporů.

V dnešní době samozřejmě román už nijak výjimečně nepůsobí, ale věřím, že ve své době byl revoluční. Zároveň jsem ráda, že díky hranému zpracování se mi jeho děj dobře zapsal do paměti a snadno teď odhalím aluze na něj v jiných dílech. Protože spisovatelé na něj odkazují stále.

Ani jiné romány z té doby nemám touhu číst, filmy mi přijdou moc zjednodušené, takže forma audioknihy mi připadá dokonalá. Těším se na další klasiky, které budou na ČRo zase dávat.

Podobné knihy: Pýcha a předsudek (Jane Austenová), Jane Eyrová (Charlotte Brontëová)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat