23/07/2018

Yaa Gyasi - Návrat domů

Milý čtenářský deníčku,

Návrat domů patří mezi knížky o událostech, o kterých jsem toho do teď moc nevěděla. Autorka vypráví příběhy dvou paralelních větví jedné černošské rodiny v průběhu posledních více než tří staletí. Diskriminace černochů a válka Severu proti Jihu jsou mi celkem jasné, ale až díky autorce to vše zapadlo do širšího kontextu.

zdroj: goodreads.com

Příběhy začínají u nevlastních sester jedné černošsky kdesi v Africe (přesněji v autorčině rodné Ghaně). Potomci jedné z nich se dostanou mezi otroky prodané do Ameriky, druhá má štěstí a zůstane v Africe, ale ani tam k nim osud není moc milý. Nakonec nechybí (nevědomé) setkání potomků obou sester a jejich návrat do Ghany, který ale pro oba znamená něco úplně jiného.

Každá kapitola je vlastně skoro samostatná povídka vyprávějící nejdůležitější část života jednoho z členů aktuální generace. Nejzajímavější pro mě byl začátek, který popisuje, jak se vlastně otrokářství v Africe rozjelo, kde se otroci brali a že v tom původní obyvatelé vůbec nejsou tak nevinně, jak jsem si dřív myslela.

Později mě víc bavily osudy rodiny z Ameriky, vypráví o otrokářství, vězení pro černochy, bídě Harlemu a podobných věcech. Africký příběh je jednodušší, tragédie jednotlivých členů jsou poněkud osobnější a nedají se vztáhnout na většinu africké populace.

Závěrečné propojení mi přišlo trochu prvoplánové, autorka chtěla knihu dopsat, dát jí nějakou pointu, zdůraznit důležitost kořenů, ale přišlo mi to celé poněkud neoriginální. Nicméně tato drobná vada knize v mých očích neubírá ani hvězdičku. Mám ráda čtivé knížky, ve kterých se kombinuje dobrý příběh a zajímavé reálie. Kromě konce jsem neměla pocit, že autorka jedno či druhé preferuje, kniha na mě působila velmi vyváženě a přirozeně. Takových znám málo, takže šup tam s pěti hvězdičkami.

Závěrečné hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat