23/12/2023

Zuzana Brabcová - Rok perel

Milý čtenářský deníčku,

Rok perel jsem měla na seznamu dlouho, zdá se, že se jedná o jednu z kultovních knih soudobé české literatury. Nedávno byla k poslechu na Českém rozhlasu, tak jsem toho hned s radostí využila.

zdroj: vltava.rozhlas.cz

Nejlepší scéna: Utkvěly mi scény, kdy matka hledá dceru, a později naopak dcera matku, v žižkovských barech. Přišlo mi zvláštní, že těch barů není víc a že se vždycky najdou. Zároveň se mi líbilo, jak se o sebe snaží vzájemně postarat, i když jejich vztah má k dokonalosti daleko.

Nejhorší scéna: Vadilo mi, když vypravěčka komentovala děj tak, že jí její vyvolená vlastně týrala, nevážila si jí a vůbec k ní byla hnusná. Z popisovaných scén mi to tak totiž vůbec nepřišlo. Škatulka oběti mi tu prostě vůbec nesedí.

Zajímavost o knize: První česká kniha, která popisuje lesbickou lásku.

Zajímavost o autorovi: Kniha je do určité míry autobiografická, Brabcová sama procházela coming outem v relativně pozdním věku.

Zásadní myšlenka: Potlačovaná sexualita může najednou probublat na povrch a silou sopky zničit dosavadní "spořádaný" život.

Můj názor: Opravdu mě bavila interpretace Jany Štvrtecké, myslím, že kdybych knihu jen četla zdaleka by ve mně nezanechala tak silný dojem.

Nečekala jsem tak syrovou zpověď, vypravěčka byla hodně naštvaná, traumatizovaná. Když se vracela ke šťastný momentům svého lesbického vztahu, vždycky v sobě měla jakousi zoufalost a vlastně i nenávist nejen k partnerce, ale hlavně sama k sobě. Do teď si pamatuju ty drásavé pocity, když se snažila zalíbit, ale pořád si nepřipadala dost dobrá.

Celkově ale dávám jen tři hvězdičky, protože mi příběh zdál hodně jednostranný, místy zdlouhavý a opravdu mi chyběla nějaká katarze, kdy by se hrdinka se svým traumatem nějak vyrovnala. K částečně úspěšnému pokusu dochází v závěru knihy, hrdinka vlastně knihu píše jako formu terapie, ale celkové vyznění už to nezměnilo, prostě mi chyběl odstup. Říkám si, že to pro autorku bylo natolik osobní, že ho v sobě třeba nedokázala najít.

Podobné knihy: Co ti je do toho (Hana Lundiaková), Skoncovat s Eddym B. (Éduard Louis)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat