19/05/2022

Karin Lednická - Šikmý kostel 2

Milý čtenářský deníčku,

na druhý díl Šikmého kostela jsem se zrovna dvakrát netěšila, už ten první mi přišel až moc přímočarý, navíc do druhého dílu spadlo období druhé světové války, které mě už moc nebaví. O to víc mě překvapilo, jak rychle jsem se začetla a nemohla jsem se odtrhnout.

zdroj: goodreads.com


Nejlepší scéna: Henrikův pobyt v Osvětimi i pozdější odvlečení celé rodiny do pracovního tábora.

Nejhorší scéna: Halčina výprava s kamarádkou k večernímu táboráku, kde sovětští vojáci oslavovali vítězství. Jak mohla být tak zoufale naivní?

Zásadní myšlenka: Česko-polské vztahy v oblasti Těšínska byly hodně napjaté a dohromady s německým nacismem nepřehledně zamotané. Kde končí konformita a začíná kolaborace?

Něco pro mě nového: Spousta nejen těšínských Poláků obdivovala Hitlera, věřila jeho myšlenkám a oslavovala začlenění Těšínska do polského státu.

Můj názor: Překvapivě rychle jsem se začetla, vzpomněla jsem si na hrdiny z předchozího dílu a s potěšením jsem sledovala jejich další osudy. Postavy mi přišly méně papírové než v prvním díle a historické kulisy plné překvapivých událostí.

Autorka překonala moje očekávání, která pravda nebyla vysoká. Stále je mojí motivací ke čtení hlavně dozvědět se o tom, jak se v pro mě exotickém koutku naší republiky žilo. Postavy jsou sice zajímavější, ale stále jsou to jen loutky na obrovském těšínském jevišti, kterými autorka manipuluje tak, aby co nejlépe ilustrovali tehdejší společnost. Žádná vztahová dramata, vývoj postav nebo propracovanou psychologii nemá cenu hledat. Ale i bez nich kniha funguje skvěle.

Podobné knihy: Šikmý kostel (Karin Lednická), K otevřenému nebi (Antonio G. Iturbe), Prach, který se snáší ze snů & So much life left over (Louis De Bernières)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat