01/01/2023

Viktorie Hanišová - Dlouhá trať

Milý čtenářský deníčku,

Dlouhou trať jsem si před nějakým rokem koupila, protože jsem se nemohla dočkat nové knížky od mojí oblíbené Hanišové. No a stejně jsem se k ní dostala až teď, kdy je v knihovně úplně běžně dostupná.

zdroj: goodreads.com


Citát: Představím si, jak by proběhl náš rozhovor: „To tě nenapadlo, že v tomhle světě budu nešťastnej jako naprostá většina lidí? To jsi nemohla jít na potrat, když jsi věděla, jak budu defektní? To jsi musela myslet jenom na sebe?“

„A jak jsem asi tak mohla vědět, že budeš nešťastnej?! Jiní jsou na tom mnohem hůř a jsou spokojení. Když ti není dobře, tak si přece zajdi pro antidepresiva!“

„Aha.“

„Tak vidíš.“

Nejlepší povídka: Nejvíc jsem tajila dech při druhé povídce Vrátíš se?.

Nejhorší povídka: Asi žádnou nepovažuju za vyloženě špatnou, ale asi nejpovrchnější mi připadala Manažerka.

Zásadní myšlenka: Existuje pouze jeden opravdu závažný filozofický problém: to je sebevražda. Rozhodnout se, zda život stojí nebo nestojí za to, abychom ho žili, znamená zodpovědět základní filozofickou otázku. Všechno ostatní, zda je svět trojrozměrný, zda duch má devět nebo dvanáct kategorií, je až druhotné. (úvodní citát od Alberta Camuse)

Něco pro mě nového: Pohled člověka, který přežívá v nepříliš funkčním těle a nevidí ve svém životě žádný smysl. A jak z toho do určité míry obviňuje matku, která podle něj měla jít na potrat, když věděla, že čeká nezdravé dítě.

Můj názor: Povídky jsem přečetla jedním dechem, stejně jako ostatní knihy od Hanišové. Některé mi přišly opravdu dobré, například Vrátíš se? nebo Zbytečný člověk. Poslední se mi zdála hodně osobní a tedy autentická. Ostatní mě moc nezaujaly, jejich téma mi bylo vzdálené nebo se mi připadaly povrchní, příliš schematické.

Myslím, že fanoušky Viktorie Hanišové její povídky nezklamaly a pro spoustu dalších to může být příjemná kniha, díky níž se s autorkou seznámí. Nejde o nějakou vysokou literaturu, ale minimálně tématem se zařadí mezi ty lepší tituly, které v Česku vychází.

Podobné knihy: Rekonstrukce (Viktorie Hanišová), Něžná píseň (Leïla Slimani)

Hodnocení:

Žádné komentáře:

Okomentovat