09/04/2019

J. K. Rowlingová - Bajka Barda Beedleho

Milý čtenářský deníčku,

tahle knížečka mi ležela na nočním stolu dva roky. Původně jsme ji začali číst s manželem před spaním, ale nikdy jsme se nedostali dál než k druhé pohádce. Proto jsem se rozhodla přestat čekat a v rychlosti ji přelouskat sama.

zdroj: goodreads.com

Knížka vyšla krátce po posledním dílu série o Harry Potterovi a patří mezi několik dalších sešitů, které vyšly jako doplněk oblíbených románů. Na jednu stranu jde o využití společenské mánie ve prospěch nadace na pomoc dětem, na druhou stranu plní funkci udržovací, která zaručuje, že čtenáři  nezapomenou na svou oblíbenou literární postavu a budou dál a dál kupovat všechno, co se jí týká.

Z obou uvedených důvodů vyplývá, že sbírka pohádek asi nebude stát za moc. A je to tak. Pohádky samotné jsou divné, nanicovaté a postrádají jakoukoliv atmosféru. Připomínaly mi slohová cvičení žáků základní školy, ve kterých dostali za úkol rozšířit nějakou Ezopovu bajku. Žádná umělecká hodnota, nic, co by měl číst kdokoliv kromě učitele češtiny.

Rowlingová v názvu přiznává, že jde o bajky, tedy jednoduché příběhy s ponaučením, které nám ve svých komentářích, skoro stejně dlouhých jako samotné příběhy, předkládá Albus Brumbál. Zdůrazňuje v nich náklonnost k mudlům, úctu ke smrti a odvahu před prohnaností. Uznávám, že některá poučení by mi unikla, ale jejich vysvětlení je tak polopatické, že mě skoro uráží.

Chápu, že ve svém věku už nejsem cílová skupina a kdybych to četla v patnácti, možná by mi text nepřišel tak strašně zoufalý, ale zase vím, že je možné napsat dětskou knihu, která se bude líbit i rodičům. Ocenit můžu pouze odvahu Rowlingové takovou hloupost vydat a veskrze chválihodný, výchovný obsah, který obhajuje v dnešní době často napadané morální hodnoty.

Závěrečné hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat