14/04/2022

Haruki Murakami - Spánek

Milý čtenářský deníčku,

někdy ještě snad na střední jsem četla Afterdark a Norské dřevo. Nikdy jsem Murakamimu nepropadla tak jako spousta jiných, ale říkám si, že jsem možná byla na jeho knihy moc mladá. Takže jsem se teď rozhodla dát mu znovu šanci aspoň povídkou. Neoslnil mě ani tentokrát.

zdroj: goodreads.com

Citát: Když jsem ten román četla tenkrát, docela určitě mě dojal, nakonec mi z něj ale v hlavě nezůstalo vůbec nic. Vzpomínky na citové rozechvění a vytržení, které jsem tehdy určitě musela zažívat, se mi do jedné vykouřily beze stopy z mysli, ani jsem nevěděla jak. Nač pak ale byla celá ta ohromná spousta času, kterou jsem tenkrát strávila čtením?

Zajímavost o knize: Na Redditu jsem našla zajímavé vlákno, kde čtenáři rozebírají, co chtěl autor povídkou říct. Zaujala mě teorie, že hlavní hrdinku někdo v minulosti znásilnil a teď se jí po letech ta vzpomínka vrací.

Zajímavost o autorovi: V članku na Guardianu jsem se dočetla, že Murakami popisuje svojí tvorbu spíš jako intuitivní, tvrdil, že nemá za cíl předat čtenáři nějakou konkrétní myšlenku, prostě píše takové snové příběhy a ty si hledají svoje individuální cesty ke každému čtenáři. Musím říct, že tenhle způsob psaní mi není sympatický.

Zásadní myšlenka: Pohodový, monotonní život ženy v domácnosti se může ze dne na den stát zcela neuspokojivým a nikdo si toho nevšimne.

Můj názor: Když jsem povídku večer dočetla, vůbec jsem jí nepochopila. Ráno jsem si poslední stránky přečetla znova a pořád nic. Tak jsem si začala pročítat internet a přemýšlet, co v ní můžu najít pro sebe. Nakonec jsem si vybrala paralelu ke své nedávné situaci, kdy jsem taky doma moc nefungovala, ale vlastně strašně dlouho trvalo, než si toho někdo všimnul a málem bylo pozdě. Útěk ke knížkám mi byl taky blízký.

Asi dám ještě šanci pár povídkám, ale na román od Murakamiho se zatím necítím. Jsem líná pracně hledat vlastní význam v autorově snu, chci aby mě víc vedl a z knihy bylo jasné, proč ji psal.

Podobné knihy: Jezero (Bianca Bellová), Než vystydne káva (Kawaguchi, Toshikazu)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat