11/04/2022

The School of Life - What Adults Don't Know About Art

Milý čtenářský deníčku,

k Vánocům jsem dostala poukaz na večerní pobyt v knihkupectví Book Therapy. Odnesla jsem si odtamtud dvě knížky od School of Life, k té první jsem se dostala teď, ze stejné série na mě čeká ještě architektura.

zdroj: goodreads.com

Citát: 1) Art is like a teddy bear. (Dospělí většinou nemají plyšáky, ale oblíbený kousek umění jim může nabídnout útěchu, když mají špatnou náladu.)

2) The big question is:
WHY IS ART IMPORTANT FOR YOU?
The answer is:
A work of art is important for you if you'd like to have it in your ideal bedroom.
And:
An art gallery is important to you because it contains suggestions about what you might like to have in your room.

Nejlepší scéna: Popis Kintsugi - rozbitá nádoba slepená zlatem se může stát uměním a díky tomu dokonce lepší než její nerozbitá sestřička.

Zajímavost o autorovi: School of Life je registrovaná ve Spojeném království jako vzdělávací organizace. Jejich cílem je aplikovat poznatky (nejen) filozofie do běžného života. Kromě knih mají i YouTube kanál. Někteří je krituzují za přílišnou jednoduchost a dokonce i faktická pochybení.

Zásadní myšlenka: Fakta kolem vzniku uměleckého díla a jeho autora jsou důležitá pro jeho pochopení, ale na prvním místě musí obraz nebo socha promlouvat ke mně konkrétně. A je jedno, jestli se mi jen vizuálně líbí, nějak mě utěšuje nebo třeba vyjadřuje moje pocity či myšlenky, které bych jinak formulovala jen obtížně.

Něco pro mě nového: Už navždy budu ke každému kousku umění přistupovat jako k plyšákovi.

Můj názor: O umění (hlavně tom moderním) jsem už něco málo přečetla, zajímám se o to, proč v určité době vznikala konkrétní díla, co jimi chtěl autor říct a jak zapadají do historie umění celkově. Ale tohle je první knížka, která mě donutila se zamyslet nad tím, proč se mi některá umělecká díla zapsala do paměti a já mám chuť se k nim stále vracet.

Ráda chodím do galerií a většinou při každé návštěvě si jedno nebo dvě díla vyfotím. Mám teď chuť otevřít svoje Google fotky a pěkně z nich vytřídit všechno umění a ke každému si napsat nějakou poznámku, proč jsem zrovna tohle vyfotila, co to ve mně vyvolává, čím to k sobě vztahuji. A pokud to neudělám s těmi minulými, rozhodně bych chtěla podobné cvičení vypracovat pro všechny budoucí.

Podobné knihy: ??? Na co se to vlastně díváme (Will Gompertz - tohle je o historii a kontextu moderního umění, ale zas je to opravdu dobré)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat