21/07/2022

Édouard Louis - Dějiny násilí

Milý čtenářský deníčku,

Skoncovat s Eddym B. se zapsalo mezi nejintenzivnější knížky, které jsem kdy četla. Takže tě asi nepřekvapí, že jsem další knihu od Louise přečetla docela brzo.

zdroj: goodreads.com


Citát: Všímáš si, že když někomu něco vysvětluješ nebo mu povídáš, co děláš v životě, tak ti vždycky odpověděj, že to je zajímavý, vždycky je napadne akorát tohle slovo, pokaždý, to je zajímavý, ale většinou už se pak na nic nezeptaj. Divný. A pak abys mlčel. Máš utrum. Když se ti chce trochu to rozvíst nebo chvíli povídat o sobě, můžeš jim víš co.

Nejlepší scéna: Bavil mě ten koncept, kdy hlavní hrdina poslouchá přes dvěře svojí sestru, jak vypráví o tom, co se mu stalo. Autor z ní nedělá žádnou necitlivou krávu, naopak mi přijde, že o tom vypráví s velkou mírou soucitu pro svého bratra. Zároveň má autor potřebu její výklad komentovat a tím čtenáři ukázat, že i na první pohled upřímné převyprávění jeho příběhu nesouhlasí s tím, jak to ve skutečnosti cítí on.

Nejhorší scéna: Hrdina velmi krátce po znásilnění spěchá na pohotovost, aby si zajistil léky na prevenci nakažením HIV. Bylo mi ho strašně líto, že po tak příšerném zážitku musí řešit takové praktické věci, aby aspoň nějak omezil důsledky do budoucna.

Zajímavost o knize: Jako obvykle jde o autobiografický text a vyšel tři roky po popisované události.

Zásadní myšlenka: Vnitřní prožívání je velmi individuální a v podstatě není šance, že ho druhý pochopí ve vší jeho barevnosti. A přesto se nikdy nepřestaneme snažit druhým vysvětlit, jak jsme se cítili nebo co nás k určitému jednání vedlo.

Něco pro mě nového: Maghrebský typ - označují se jím lidé z oblasti severní Afriky kolem Alžírska. Ve Francii tvoří podobnou skupinu jako u nás Romové a jejich označení je spjato se stejnými negativními konotacemi.

Můj názor: Nepřišla mi tak intenzivní jako Skoncovat s Eddym B., ale zase rozebírala témata, ke kterým jsem schopná se lépe vztáhnout, tedy příčiny násilí a rasismu ve společnosti.

Hodně se mi líbila část, ve které autor vypráví příběh otce Reda (pachatele znásilnění), kde poukazuje na to, jak je situace imigrantů neutěšená, jak příšerný musí být život na ubytovně a i ti nejsilnější mají problém se z něj vymanit.

Po nějakém tom měsíci od přečtení už si toho nepamatuju mnoho, takže i proto dávám knize jen tři hvězdičky. Zároveň se ale těším, že si přečtu i ostatní autorovi knihy, kde se vypořádává se vztahem ke svému otci a matce.

Podobné knihy: Skoncovat s Eddym B. (Édouard Louis), Houbařka (Viktorie Hanišová)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat