21/07/2022

Nazanine Hozarová - Ária

Milý čtenářský deníčku,

Áriu jsem měla na seznamu asi od doby, kdy jsem četla Dům u měšity, protože jsem se chtěla dozvědět víc o íránské revoluci. V tomhle ohledu mě kniha úplně neuspokojila, ale přečtení nelituji.

zdroj: goodreads.com

Citát: „Za ideje se schovávají šílenci, oponovala první žena. ,Jenomže duševně zdraví lidé žádné ideje nemají. Teď za to za platí všichni. Člověk aby se modlil, že ho zastřelí dřív, než pozná opravdové peklo. Jim o Mosaddeka nešlo, jim tedy ne.“

Nejlepší scéna: Měla jsem radost, když prostřední dcera začala přijímat Áriiny snahy o to naučit ji a její sourozence číst.

Nejhorší scéna: Veškeré události, které se děly ve vězení. Brutální mučení by člověk čekal, ale mě spíš dojímal ten nekonečný čas, který tam musela jedna z postav strávit. A také snahy jejích rodičů, dostat ji ven.

Zajímavost o autorovi: Autorka se narodila během íránské revoluce, její rodiče krátce po ní emigrovali do Kanady.

Zásadní myšlenka: Nikdo netušil, jak striktní pravidla bude uplatňovat nové vedení země. A většina populace o ně nestála. Vlastně všichni chtěli jen žít lépe, ale zatím nenašli zlatou střední cestu, která by k obecné prosperitě vedla. A při tom k ní mají/měli spoustu předpokladů.

Něco pro mě nového: Opět jsem si uvědomila, jak je tamní společnost etnicky pestrá. Žijí tam Židé, muslimové, zoroastrijci... A to mluvíme spíš o náboženstvích, samotný etnický původ má ještě spoustu podskupin.

Můj názor: Chtěla jsem se dozvědět víc o Íránu, ale kniha se soustředila hlavně na příběh dívky samotné, který mi nepřišel kdovíjak zajímavý. Vůbec by mi nevadilo, kdyby kniha byla svým rozsahem poloviční, zejména od chvíle, kdy se Ária dostane do domu bohaté ženy, se její příběh hrozně courá, nic se neděje a společnost se nikam neposouvá.

Pokud ale člověka příběh baví a odpustí mu jeho značný rozsah, dostane spoustu detailŮ o společnosti především z doby před revolucí. Snadno si pak udělá obrázek o tom, co k ní vedlo, jaká byla očekávání a proč nakonec zůstala spíš nenaplněna.

Podobné knihy: Dům u měšity (Kader Abdolah), Pevnost devíti věží (Akbar Omar Qais)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat