16/10/2022

Jakub Szántó - Z Izrastiny s láskou

Milý čtenářský deníčku,

první kniha o Blízkém východě od Jakuba Szántó se mi líbila, do teď si pamatuju reportáž z Jemenu a o somálských pirátech. Takže asi nepřekvapí, že jsem si pořídila i jeho druhou. Tentokrát mi utkvěla o něco méně, ale pořád to bylo zajímavé čtení.

zdroj: goodreads.com

Citát: V jeruzalémských kopcích zahalených podmračenou oblohou si cestou z domu starého nesmiřitelného válečníka kladu dvě z klíčových otázek židovské identity 21. století. Kde se po všem tom utrpení bere židovská vášeň pro obranu ostatních menšin, ať už etnických, náboženských nebo sexuálních? Vášeň do té míry silná, že aktivismus na tomto poli od židovských komunit očekává jak širší společnost, tak samy židovské kruhy.

A otázka druhá: Proč by právě zkušenost šoa měla automaticky zavdávat židovskou povinnost být individuálně i komunitně laskavější, vstřícnější, tolerantnější? Hledání odpovědí není ani snadné, ani příjemné.

Nejlepší scéna: Bavila mě hned ta úvodní, jako ze špatného vtipu, kdy místo dědečkova prachu reportérova rodina rozptýlila na Olivetské hoře kafe.

Zásadní myšlenka: Rozdíly mezi Židy a Palestinci jsou významné, ale většina jednotlivců chce hlavně žít v míru a prosperitě.

Něco pro mě nového: "Umělé" palestinské město Rawábí, které bohatý podnikatel postavil pro vyšší střední třídu, ale kde skoro nikdo zatím nebydlí. A proti němu naopak chudé město Kafr Aqab, kde není žádná policie, ale tisíce Palestinců se tam stěhují, protože byty jsou tam mnohem levnější než v Jeruzalémě a zároveň místní adresa umožňuje ponechat si izraelské doklady, a tedy cestovat do Izraele.

Mezi dalšími mě zaujal popis křesťanských Palestinců, kteří pečují o původní odkaz Ježíše a místa, kde žil. V muslimské většině také nemají lehký život.

Můj názor: Ráda čtu o Izraeli a místní komplikované situaci. Szántó mi opět zprostředkoval velmi osobní pohled na společnost rozdělenou do mnoha skupin, které spojuje přesvědčení, že mají nárok na život v zemi svých předků.

Autorovi musím trochu vytknout mizerné rozdělení do kapitol a vůbec nějakých logických celků. Chvíli popisuje setkání s nějakou osobností, pak přeskakuje do historie a za chvíli dává k dobru nějakou novinářskou historku o překonávání check-pointu. Občas jsem se kvůli tomu ve vyprávění ztrácela a špatně se mi hledaly předchozí informace.

Obecně mě kniha uspokojila, dozvěděla jsem se spoustu nového, vyvážený mix historie, příběhů i humorných historek mě dokázal strhnout jako nějaký napínavý román. Bohužel i díky tomu mi toho v hlavě utkvělo méně, než bych si přála. Jsem ráda, že mám knihu elektronicky, takže se k ní můžu kdykoliv vracet a fulltextově v ní vyhledávat.

Podobné knihy: Za oponou války (Jakub Szántó), Rozpojené státy (Martin Řezníček)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat