02/02/2023

Červená propiska - 100 perliček pro (ne)milovníky češtiny

Milý čtenářský deníčku,

Červenou propisku sleduju na Instagramu a myslím, že je to snad jediný účet, který mi skutečně přináší nějakou hodnotu. Očekávala jsem podobnou stručnost i v knize, takže mě překvapily delší kapitoly o číslovkách nebo zájmenech. Většinou příjemně.

zdroj: goodreads.com


Nejlepší perlička: Rozhodně ta o číslovkách. Například jsem netušila, že je rozdíl, když napíšu 20% (přídavné jméno) a 20 % (podstatné jméno).

Nejhorší perlička: O skloňování zájmena jenž, pouze vypsaly tabulky a nějaký rozšiřující komentář téměř chyběl.

Zajímavost o autorovi: Dvě kamarádky z vysoké školy: Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková.

Zásadní myšlenka: To, že se slovo vyskytuje v článcích na internetu nebo na obalech výrobků neznamená, že je pravopisně správně.

Něco pro mě nového: Ližiny na střeše auta nemají nic společného s lyžemi, takže se píšou s měkkým i. A spousta dalších podobných chytáků.

Můj názor: Líbilo se mi zpracování, témata a přiložené diktáty. Občas mě mrzelo, že se autorky pustily do výkladu nějakého složitějšího tématu a nemohly ho na malém prostoru celé obsáhnout. Asi by mi přišlo lepší, přehlednější, kdyby se omezily skutečně jen na 100 izolovaných jazykových perliček, ale rozebraly je se všemi možnými příklady.

Vím, že píšu se spoustou hrubek, bylo to tak vždy a ani používání Wordu a pečlivé čtení mě jich nikdy nezbaví. Ale teď aspoň vím o několika dalších, na které můžu myslet. Těším se na druhý díl.

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat