25/02/2023

Simon Mawer - Mendelův trpaslík

Milý čtenářský deníčku,

Mendelova trpaslíka jsem si pustila trochu z nudy a bez valných očekávání jako audioknihu zdarma od Českého rozhlasu. Překvapivě mě úplně pohltila, i když zpětně si uvědomuju, že nejde o žádné veledílo.

zdroj: goodreads.com

Citát: Natáhl jsem se a zaklepal na recepční pult. „Volali mě. Prý mám telefon.“
Recepční vykoukla přes okraj pultu. Vlasová čára jí vybíhala špičkou do středu čela, ušní boltce měla přisedlé. Takových věcí si všimnete. Váš mozek se na ně postupně naladí. Hnědé oči. Hnědé vlasy. Fenotypově normální. Když mě uviděla, postřehl jsem na její tváři sled povědomých výrazů: překvapení, odpor, soucit, jedno se slévalo s druhým a nad tím vším se vznášela zřejmá pochybnost. „Mám tu hovor pro doktora Lamberta,“ řekla.
„To jsem já.“
„Vy jste doktor Lambert?“
„Ano, já jsem doktor Lambert.“

Nejlepší scéna: Popis návštěvy normálního člověka v bytě trpaslíka.

Zajímavost o knize: V angličtině vyšla už v roce 1997 a dosáhla slušného úspěchu, i když nezískala žádnou konkrétní cenu.

Zajímavost o autorovi: Učil (nebo možná ještě učí?) ve škole v Itálii biologii. Napsal tři knihy o Česku a zdá se, že za to může právě Gregor Mendel, o kterého se jako biolog zajímal, a díky románu o něm si k Brnu a Česku vybudoval blízký vztah.

Zásadní myšlenka: Náš svět je zatím stále velmi nepřátelský k lidem, kteří se nějak výrazněji odlišují od majority.

Něco pro mě nového: Životní příběh Gregora Mendela a srozumitelně vysvětlené základní genetické principy. Taky jsem žasla nad tím, jak byl jeho tehdejší výzkum zdlouhavý.

Můj názor: Igorovi Barešovi tahle audiokniha strašně sedla. Znám ho ještě například z Gentlemana v Moskvě, ale toho se mi ani po několika zoufalých pokusech nedaří doposlouchat, příšerně se u něj nudím a nedokážu udržet pozornost. Mendeleho trpaslík má přitom podobnou strukturu, ale naštěstí mě dokonale vtáhl.

Bavil mě zvolený formát, který kombinuje současný život trpaslíka Bena Lamberta a vyprávění o životě jeho prapředka Gregora Mendela. Současná dějová linka mi přišla zábavnější, ale obě se v zásadě hezky doplňují.

Vadilo mi časté opakování, Ben si neustále stěžuje na tytéž problémy, jak se na něj lidi blbě dívají, jak jsou věci kolem něj moc velké a vůbec. Samozřejmě, že on si to uvědomuje na každém kroku, ale jako čtenáře mě to po stém zopakování začalo nudit. Taky mi vadila jeho posedlost sexem, vychloubání, že penis je to jediné, co má na něm velikost jako u normálního muže. Často postavy kolem sebe ve své hlavě svléká a hlavou mu běží spousta dalších nechutných myšlenek. Podotýkám, že tím chci autora vlastně ocenit, protože mám pocit, že stvořil bohatou, plastickou postavu, třebaže mně nesympatickou.

Rozhodně doporučuju jako nenáročnou audioknihu na zajímavé téma. Zároveň si myslím, že při čtení by mě nebavila a považovala bych ji za ztrátu času, protože nerozebírá téma, které by mi připadalo nějak zásadní. Na to abych dokázala soucítit s hlavním hrdinou, mi byl příliš protivný.

Podobné knihy: Skleněný pokoj (Sion Mawer), Amsterdam (Iam McEwan), Chirurg (Petra Dvořáková)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat