02/02/2023

Patrick Lencioni - The Five Disfunctions of a Team: A Leadership Fable

Milý čtenářský deníčku,

na konci listopadu jsem absolvovala kurz na scrum mastera. Otevřel mi oči v tom, jaká je vlastně role téhle postavy ve vývojářském týmu. Jedinou jeho zodpovědností je, aby se tým neustále zlepšoval. Takže potřebuje znalosti z facilitace, a hlavně týmového koučinku. Lektorka nám doporučila několik knížek, z nichž jsem zatím přečetla jen tuhle jednu. Popisované věci mi dávaly smysl.

zdroj: goodreads.com

Citát: Jeff ran staff meetings as though he were a student body president reading from a textbook on protocol. He always published an agenda before each meeting, and then distributed detailed minutes afterward. And unlike most other high-tech companies, his meetings usually began on time and always concluded exactly when they were scheduled to end. The fact that nothing ever seemed to get done during those meetings didn't appear to bother him.  

Nejlepší scéna: Doba mezi prvním a druhým setkáním v hotelu, během které jeden manažerů společnost opustil. Opravdu jsem nečekala, že to bude zrovna tahle osoba. A i další změny, hlavně v závěru, mě překvapily.

Nejhorší scéna: Popis toho, jak lidé mezi sebou získávají důvěru tím, že si udělají nějaké osobnostní testy, sdílí mezi sebou výsledky a díky tomu si pak víc rozumí a důvěřují. Pochybuju, že to tak skutečně může fungovat.

Zajímavost o knize: Vyšla už před dvaceti lety, na Goodreads má přes sto tisíc hodnocení a celkově získala trochu přes čtyři hvězdičky. Myslím, že to ukazuje na její nadčasovost a určitou pravdivost. 

Zajímavost o autorovi: Dřív pracoval jako manažer v několika korporátech, teď má vlastní konzultantskou firmu a jezdí po konferencích.

Zásadní myšlenka: Nejdůležitější je si v týmu vzájemně věřit. Bez toho se nehneme dál.

Něco pro mě nového: Postava hlavní šéfky a její způsob, jak přistupovat k lidem. Nejdřív pozorovat, pak učit a zároveň být schopná udělat těžká rozhodnutí.

Můj názor: Oceňuju autorův nápad předat svou teorii formou příběhu, který se skutečně snadno zapamatuje. Navíc se mu ho povedlo napsat docela obstojně, takže se dobře četl, obsahoval nečekané zvraty a zároveň spoustu praktických příkladů situací, které nebyly jednoduché.

Druhá, mnohem kratší část obsahuje výklad autorovy teorie, rekapituluje ji a poskytuje několik jasných návodů, jak tým posunout na další úroveň v pyramidě dovedností. K této části se očekávám budu vracet a čerpat z ní inspiraci pro různé týmové aktivity.

Ze svojí pozice nemůžu hodnotit, jestli předestřená teorie platí. Ani knihu nemůžu porovnat s podobnými příručkami, protože jsem žádnou jinou nečetla. Můžu jen říct, že se mi četla dobře, neměla jsem pocit, že se autor opakuje, a většině toho, co popsal, jsem ochotná věřit a vyzkoušet to. Proto dávám čtyři hvězdičky. Páté se bojím, protože ji nemám s čím porovnat.

Podobné knihy: ???

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat