04/03/2023

Ursula K. Le Guinová - Vyprávění

Milý čtenářský deníčku,

už když jsem román četla, mi připadal úžasný, ale obtížně zapamatovatelný. Déle než měsíc po dočtení se mi bude tenhle příspěvek dávat dohromady docela obtížně.

zdroj: goodreads.com

Citát: „Je to všechno, co máme. Chápeš? Je to způsob, jakým máme svět. Bez vyprávění nemáme vůbec nic. Okamžik míjí jako voda řece. Kdybychom zkoušeli žít jenom v tom okamžiku, hnali bychom se a převraceli a točili se s proudem, úplně bezmocní. Byli bychom jako nemluvně. Nemluvně to zvládne, ale my bychom se utopili. Naše mysl potřebuje vyprávět, potřebuje vyprávění. Chytit se něčeho. Minulost už minula a v budoucnosti není nic, čeho by se chytit dalo. Budoucnost ještě nic není. Jak by v ní mohl někdo žít? A tak máme jen slova, která vyprávějí, co se stalo a co se děje. Co bylo a co je.“  

Nejlepší scéna: Návštěva u mastičkáře, v podstatě první delší setkání s někým upřímným, kdo nerespektuje oficiální zákazy.

Nejhorší scéna: Narušení hodiny tradičního cvičení a rychlé přepnutí na vládou prosazované tupé prostocviky.

Zajímavost o knize: Patří mezi autorčiny pozdější romány a nikdy dřív nebyl přeložen do češtiny.

Zásadní myšlenka: Bez historie a tradic se nedá žít.

Něco pro mě nového: Vyprávění samotné, které má ve společnosti roli, jakou na Zemi plní náboženství, ale ze své podstaty je úplně jiné a netíhne k dogmatismu a diktatuře. Stejně jim ale nezabrání.

Můj názor: Dlouho jsem se nemohla začíst a připadalo mi, že příběhu chybí napětí, neměla jsem moc motivaci číst dál. Teprve až v polovině knihy se začalo dít něco, díky čemu mě kniha konečně pořádně chytla. Naštěstí nejde o žádný tlustopis, takže ta polovina nebyla od začátku tak daleko.

Autorka dobře navrhla hlavní postavy, jejich stinné i pozitivní stránky. Líbilo se mi, s jakou lehkostí popisuje vztahy, které v naší společnosti působí netypicky, ale zároveň všechny jsou postavené na lásce a radosti, tedy na tom, co každý v partnerském vztahu hledá asi nejvíc.

Knížku bych rozhodně doporučila lidem, kteří mají rádi neobvyklé sci-fi. Vzhledem k tomu, že moc jiných knih od autorky není běžně k dostání, neváhala bych. Zároveň mě její originalita utvrdila v tom, že se potřebuju dostat k dalším jejím románům.

Podobné knihy: Páté roční období (N. K. Jemisinová), Dvě místa na slunci (Becky Chambersová), Bezhvězdné moře (Erin Morgensternová)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat