16/07/2023

Ester Derby, Diana Larsen - Agile Retrospectives

Milý čtenářský deníčku,

Agile Retrospectives jsem četla jen jako učebnici do práce, takže o nich jen rychle.

zdroj: goodreads.com

Citát: When something changes, people hunger for information about how the change will affect them. When people lack information, they fill in the gaps with their worst fears. Rumors start even on small teams.

Nejlepší kapitola: Koncept 5krokové retrospektivy jsem znala, aktivity si člověk vygooglí, takže nejdůležitější pro mě byly kapitoly "Leading retrospectives" a "Make it so", které vysvětlovaly, jak zmíněné techniky použít v praxi, poukazovaly na další dovednosti, které facilitátor musí znát a používat, aby jeho retrospektivy měly úspěch.

Zajímavost o knize: Vyšla už skoro před 20 lety (2006), ale pořád je aktuální.

Zajímavost o autorkách: Obě stále aktivně vystupují v Agile komunitě.

Zásadní myšlenka: Všechny informace v týmu jsou, lidé jen potřebují pomoct se k nim dostat. Správným postupem se dá docílit k zapojení všech a tím i zlepšení práce v týmu.

Něco pro mě nového: Pár praktických ukázek, jak řešit konflikty ve skupině, třeba tím, že vyzvu člověka, aby svoji výtku formuloval jinak (já věty, pozorování-pocity-potřeby...). Taky jak může napomenutí vypadat jinak než dávné ztrapňování ve škole.

Můj názor: Kniha se četla rychle, byla rozdělená do přehledných kapitol, a i díky tomu se mi v ní bude snadno hledat v budoucnosti, až budu zase nějakou retrospektivu do práce připravovat.

Líbilo se mi, že u jednotlivých aktivit je napsáno nejen, co se má dělat, ale také jak, co si připravit předem, jaké otázky klást, pro jakou skupinu je určená a vůbec na co se vlastně hodí.

Obecně můžu doporučit každému začínajícímu scrum masterovi :-)

P.S.: Nedávno jsem byla na jednom workshopu a zaujalo, že facilitátorka použila v podstatě stejných 5 kroků jako je popsaných v knize. Takže tenhle formát je evidentně dobrý i pro jiné, kreativní schůzky.

Podobné knihy: The Five Disfunctions of a Team (Patrick Lencioni)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat