27/03/2021

Daniel Prokop - Slepé skvrny

Milý čtenářský deníčku,

po dlouhé době opravdu skvělá kniha, která mě jen utvrzuje v mém odhodání číst víc non-fiction než dřív. Daniel Prokop do ní sepsal možná nejdůležitější problémy české společnosti, ale místo obyčejné analýzy se nebál předložit podle něj nejlepší možná řešení. Fakt si přeju, aby z nich v příštích volbách zvolení poslanci vycházeli.

zdroj: goodreads.com

Citát: „Nebuď optimista, pokud tě to uklidňuje. Nebuď pesimista, když tě to nutí se vzdát.“ (úvodní citát od ekonomky Kate Raworthové)

Nejlepší kapitola: Nemůžu vybrat jen jednu, všechny byly fascinující. O skutečné podobě chudoby v Česku, o vzdělávání a jeho regionálních rozdílech, o populismu a jak funguje.

Zajímavost o knize: Druhé vydání obsahuje doplňkovou kapitolu sepsanou pár měsíců po propuknutí koronavirové epidemie. Bohužel tou dobou nebylo ještě jasné, v jakém průšvihu se Česko ocitne, ale stejně potvrzuje, jak jsou jeho pozorování důležitá.

Zajímavost o autorovi: Překvapilo mě, že je docela mladý, ročník 1984.

Zásadní myšlenka: Asi nejvíc mě zaujala kapitola o populismu a jak funguje. Pokud se nenabízí vnější nepřítel, hledá toho vnitřního a snaží se rozštěpit společnost podle kulturních odlišností, které ale často ve společnosti neexstují nebo jsou při nejmenším výrazně zavádějící.

Něco pro mě nového: Takovou drobnou novinkou pro mě třeba bylo, jakou roli může hrát překlad odpovědí v mezinárodním výzkumu a proč kvůli ní mohla Česká republika vyjít jako extrémně xenofobní, i když se vlastně  v porovnání s okolními státy zas tak výrazně nevymyká. Nebo proč naopak ukazatele chudoby vychází u nás překvapivě dobře, protože se nebere v potaz třeba výše nájemného ve vztahu k platům.

Můj názor: Moje nadšené hodnocení je samozřejmě způsobené tím, že s většinou autorových názorů souhlasím. Teď navíc díky němu vím, jak je ve společnosti obhájit. Některá tvrzení jsou trochu vágní, například když autor mluví o větším zdanění majetku, ale nevšimla jsem si, že by konkrétně uváděl, kolik by to mělo být a kolik by to do rozpočtu přineslo. To samé mu můžu vytknout v kapitole o vzdělávání, kde si nepamatuju, že by zmíněná opatření byla konkrétněji rozvedena, ale rozhodně mi to stačilo, abych si udělala představu o tom, jak by měla vypadat. A víš co, deníčku, prostě jen hnidopišně hledám chyby, aby moje hodnocení nevypadalo tak nekriticky. Výborná kniha. Tečka.

Podobné knihy: Tyranie (Timothy Snyder)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat