08/03/2021

Ian McEwan - Amsterodam

Milý čtenářský deníčku,

chtěla jsem si přečíst Amsterodam, protože za něj McEwan dostal Bookerovu cenu. Věděla jsem, že nepatří mezi jeho nejlepší, ale v knihovně náhodou byla, tak jsem po ní sáhla. Bohužel šlo o starší vydání od Volvox Globatoru, které mi přišlo, že nedostalo úplně nejšikovnějšího překladatele. Celkově mě kniha asi nezklamala, ale má očekávání nebyla vysoká.

zdroj: databazeknih.cz

Citát: Jenomže jako první například utrpí životní prostředí, protože on radši potěší své obchodní kamarádíčky, než aby se podepsal pod komuniké o globálním oteplování. Chce nás dostat z Evropy. Ekonomická katastrofa! (fiktivní konzervativní politik popsaný už v roce 1998)

Nejlepší scéna: Když manželka kompromitovaného politika vystoupí před média s očekávanými fotkami svého muže, na kterých je převlečený za ženu, a podá to tak, že ho za to všichni milují, místo aby se jim hnusil.

Nejhorší scéna: Když zaneprázdněný skladatel nepomůže ohrožené ženě před násilníkem jen proto, že ho právě políbila múza a on nesmí ztratit drahocennou melodii.

Zajímavost o knize: Kniha získala Bookerovu cenu, ale obecně se nepokládá za autorovu nejzdařilejší. Tou je spíš Pokání (kterou napsal o tři roky později). Oblíbené je také Na chesilské pláži nebo Sobota. Vysoké hodnocení na Goodreads má i Myslete na děti.

Zásadní myšlenka: Morální a nemorální dilemata, účel světí prostředky a eutanázie na hranici vraždy.

Můj názor: Po dočtení jsem měla pocit, že šlo o naprostou hovadinu. Takže mě potěšila tato recenze na Guardianu, ve které autor přesně pojmenoval, proč příběh ani postavy nestojí za nic. Samozřejmě jsem si pak dohledala i tu druhou, která více vysvětluje, čím si kniha Bookera zaslouží. S oběma musím souhlasit, text je plný karikatur, které jsou však na druhý pohled v určitých rysech až nebezpečně reálné. Zároveň však příběh moc nedrží pohromadě a postavy vůbec nefungují jako románoví hrdinové a nakonec to aspoň v mém překladu vůbec nebylo vtipné.

Podobné knihy: Sobota (Ian McEwan), Doupě (Jakuba Katalpa), Potíže s empatií (Gavin Extence)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat