27/11/2021

Ian McEwan - Stroje jako já

Milý čtenářský deníčku,

další kniha od McEwana na sebe nenechala dlouho čekat. Cokoliv o počítačích, robotech a umělé inteligenci je mi blízké, takže jsem se docela těšila a překvapivě mě nezklamala.

zdroj: goodreads.com

Citát: V praktičtější rovině jsme měli v úmyslu vynalézt vylepšenou, modernější verzi nás samých a plesat nad radostí z vynalézání, nad vzrušením z mistrovského vítězství. 

Nejlepší scéna: Když Charlie poprvé zahlédne Marka, nevinného kluka s příšernými rodiči.

Nejhorší scéna: Scéna u otce Mirandy, který si myslí, že Charlie je robot.

Zásadní myšlenka: Co se stane, když člověku nastaví zrcadlo robot a bude požadovat morální dokonalost?

Něco pro mě nového: Zajímavě postavený svět, ve kterém existují pokročilé typy umělé inteligence, internet, ale ještě se neobjevily sociální sítě a celkově se zdá, že společnost zatím digitální technologie rozumně využívá, ale nečelí žádným sociálním ani bezpečnostním hrozbám.

Můj názor: Román mě opravdu bavil, autor se, jak je u něj zvykem, soustředí na pocity postav, morální dilemata a nevyhnutelnost lidského chybování. Nenechal se zlákat technickými podrobnostmi, ale stále se drží emocí a svědomí hlavních postav, které jako obvykle určují vývoj příběhu.

Nejvíc mi utkvěl nápad na osobnostní nastavení robota, při kterém si člověk zvolí nejrůznější osobnostní rysy, protože neexistuje vhodné tovární nastavení, se kterým by se vědomá bytost dala dodávat. Pak jsem si zapamatovala Charlieho pohnutku k pořízení robota, ve které se kromě fascinace technickými novinkami, skrýval i manipulativní záměr, ve kterém se robot měl stát náhražkou za dítě. A samozřejmě následná konfrontace se skutečným dítětem.

Naopak nejslabší mi přišla robotova touha po absolutní spravedlnosti, která je sice morálně zajímavá, ale mě nepřišla moc pravděpodobná. Už jen robotům přístup k jinak utajovaným informacím třeba o rozsudcích nebo i pouličním kamerám si neumím logicky zdůvodnit. Kromě toho naprosto nejsem schopná docenit nuance alternativní historie Spojeného království v 80. letech. Musím se porozhlédnout po nějakém dobrém románu popisujícím tuhle dobu, protože z faktografických zdrojů se mi nedaří nahlédnout atmosféru té doby.

Jde sice o jeden z rozsáhlejších románů, ale rozhodně mi nepřišel, na rozdíl od Pokání, rozvleklý a tímto ho zařazuji mezi moje oblíbenější díla od McEwana. Budu ho doporučovat.

Podobné knihy: Dlouhá cesta na malou, rozzlobenou planetu (Becky Chambersová) - protože jedna z linek tam popisuje lásku mezi technikem a palubním počítačem, druhý díl Dvě místa na slunci pak popisuje život této umělé inteligence v na pohled lidském těle. Projekt Gilgameš (Štěpán Kučera), Neopouštěj mě (Kazuo Ishiguro), Kniha zvláštních nových věci (Michel Faber)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat