17/11/2021

Ted Chiang - Výdech

Milý čtenářský deníčku,

první autorova kniha Příběhy vašeho života na mě zapůsobila před lety jako zjevení, takže není divu, že jsem od další sbírky povídek měla vysoká očekávání. A jako obvykle nebyla zcela naplněna.

zdroj: goodreads.com

Citát: Podstatná je víra a vyhnout se bdělému kómatu můžete jedině tak, že uvěříte lži. Přežití civilizace nyní závisí na sebeklamu. Možná tomu tak bylo vždycky.

Nejlepší scéna: Asi nejvíc se mi líbila povídka o výchově digitálních bytostí, které díky pozornosti svých majitelů procházely podobným vývojem jako lidské děti.

Nejhorší scéna: Zbytečná mi přišla povídka o papoušcích. Podle poznámky autora původně vznikla pro uměleckou instalaci a mě nepřesvědčila, že funguje bez ní.

Zajímavost o autorovi: Autor píše opravdu sporadicky, mezi vydáními první a druhé knihy uplynulo dlouhých 17 let.

Zásadní myšlenka: Přišlo mi, že autor se na příběh často dívá z pozice pozorovatele nebo aspoň někoho, kdo stojí u vzniku něčeho nového a spekuluje o tom, jaké důsledky bude mít aktuální dění v budoucnosti.

Něco pro mě nového: Zamyšlení se nad tím, jak písmo změnilo lidské vnímání a myšlení.

Můj názor: V podstatě všechny povídky měly zajímavý nápad rozpracovaný do detailů, které mi nikdy nepřipadaly nedomyšlené nebo vyloženě nesmyslné. Na druhou stranu jsem měla pocit, že autor věnoval méně pozornosti příběhu a postavám. Myslím, že je to tím, jak se teď zajímám o tvůrčí psaní, ve kterém jsou plastické postavy, nějaký konflikt a tužby protagonistů zdůrazňovány jako zásadní. Třeba právě snad nejdelší povídka Životní cyklus softwarových objektů má podlě mě naprosto geniální nápad, ale jeho zpracování se mi zdálo nudné. Postavy byly hodně typizované (milovnice zvířat, zapálený grafik) a chyběl mi tu nějaký jednotící konflikt. Nejdřív neúcta uživatelů, později nezájem, nakonec zoufalá snaha o adaptaci na novější technologii (a to je zrovna něco, co z práce tak dobře znám).

Nadávno jsem zaslechla termín "věšák na myšlenky", který popisuje autorův přístup k postavám, kdy nejde o to vytvořit živoucí bytosti, ale pouze šablony, které budou moci sdělit čtenáři to, kvůli čemu se spisovatel do tvorby pustil. Mám pocit, že celá sbírka je nádherným, detailně propracovaným a naprosto originálním věšákem.

Podobné knihy: Příběhy vašeho života (Ted Chiang), Kulový blesk (Liou Cch'-sin), Projekt Gilgameš (Štěpán Kučera)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat