27/03/2022

Bea Uusma - Expedice: Můj milostný příběh

Milý čtenářský deníčku,

kamarád mě pozval do divadla na inscenaci podle téhle knížky, kamarádka ji vychválila a já si jí hned běžela koupit. A rozhodně se to vyplatilo, je nádhredná jak vizuálně, tak obsahově (představení ale proti tomu nestálo za nic).

zdroj: goodreads.com

Citát: ... dne 2. srpna zjistí, že led, po kterém jdou, se pohybuje na sever rychleji, než oni jdou na jih. ... Driftují... Couvají zpátky. V tomto okamžiku Nils přestává Anně psát. Rozhodnou se změnit kurz. 

K Sedmiostroví je to 220 kilometrů. Polárníci doufají, že k zásobárně doputují za šest nebo sedm týdnů.  

Když uplyne šest týdnů, jsou k Sedmiostroví blíž o 22,5 kilometru. 

Nejlepší scéna: Autorčina cesta za polární kruh, zkoumání barvy ledu a zklamání, že se na Bílý ostrov tentokrát nedostane.

Nejhorší scéna: Zavěrečné analýzy možných příčin smrti. Sice nabízí rozuzlení, ale jsou hodně dlouhé a opakují se.

Zajímavost o autorovi: Vystudovala medicínu, aby mohla porozumět pitevním protokolům polárníků a z nich vyvodit skutečnou příčinu smrti.

Zásadní myšlenka: Sledovat něčí naprosto iracionální zájem o sto let mrtvou expedici může být fascinující.

Něco pro mě nového: O této výpravě jsem vůbec nic nevěděla, vlastně nemám přehled o žádných polárnících, ale přesto mě popis jejich dobrodružství uhranul podobně jako autorku.

Můj názor: Tak především ta kniha je nádherně vizuálně zpracovaná. Černobílé fotografie, kresby, tabulky, barevné listy, to vše tvoří soudržný celek, který zároveň evokuje skutečný vědecký spis.

Ale teprve obsah knihy mi připadá skutečně výjimečný. Samozřejmě jednu rovinu tvoří pohnutý příběh švédských polárníků, kteří se bez velké přípravy a s přílišným optimismem vydali vstříc nehostinné zmrzlé poušti severního pólu. Na to, že šlo spíš o kancelářské krysy než skutečné dobrodruhy, přežili na své cestě opravdu dlouho. A linka Nilse Strindberga a jeho milované Anny by vydala na plnokrevný milostný román.

Jenže to pořád není to hlavní. Nejvíce mě dostal příběh samotné autorky. Její nezdolné odhodlání rozlousknout tajemství smrti tří vzduchoplavců, pečlivá rekonstrukce jejich putování a cesta jí samotné, která nesnáší zimu, za polární kruh jen proto, aby osobně navštívila ostrov, na kterém všichni našli smrt. To vše tvoří koktejl emocí, kterému se jednodušše nedá odolat.

Myslím, že z toho důvodu by se výsledek její práce dal nazvat neprofesionálním, ale to je podle mě přesně to, co laická veřejnost v naučných knihách hledá, vášeň vědců pro jejich obor, to okouzlení detailem, díky kterému lidstvo postupuje vpřed.

Podobné knihy: ???

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat