23/03/2022

Cinzia Arruzza - Feminismus pro 99 procent: Manifest

Milý čtenářský deníčku,

o tomhle spisku jen krátce. Je to v podstatě komunistický manifest převlečený do feministického kabátku, který mě zoufale zklamal.

zdroj: goodreads.com

Citát: Tato verze kapitalismu otrávila atmosféru, vysmívala se jakékoli snaze o demokratické vládnutí, přivedla naše sociální kapacity na pokraj zhroucení a převážné většině lidí obecně zhoršila životní podmínky. Vyhrotila tím veškeré sociální boje a změnila střízlivé snahy o zavedení mírných reforem ve vyostřené zápasy o přežití.

Zásadní myšlenka: Za všechno může kapitalismus a nedocenění výchovy potomků.

Něco pro mě nového: Odsouzení žen jako já, tedy privilegovaných, bílých žen, které mohou budovat kariéru, ale často na úkor jiných žen, které se za podřadný plat starají o jejich domácnost a děti.

Můj názor: Strašně mi vadí přesvědčení autorek, že kapitalismus je špatný a že většině lidí se kvůli němu snížila životní úroveň. Zdá se, že místo toho navrhují komunismus, ale pardon, pokud se podíváme na východní Evropu, je jasné, že tenhle experiment k lepšímu ekonomickému postavení většiny obyvatel opravdu nevede. Samozřejmě můžeme odsoudit kapitalismus v USA, který postrádá většinu sociálních jistot, na které jsme u nás zvyklí, už vůbec nechci obhajovat situaci někde v Latinské Americe nebo Africe, ale tam mám pocit, že je na vině spíš korupce než kapitalismus.

Naopak se mi líbilo, že zdůrazňují, že především ženy investují obrovskou energii do výchovy a péče o děti, které jednou budou vydělávat peníze a jsou tedy nezbytnou součástí fungující ekonomiky. Přesto tato práce zůstává zoufale nedoceněná a ženy kvůli ní končí ve velmi závislých pozicích bez reálné možnosti získat větší svobodu. Bohužel, manifest nenabízí absolutně žádná řešení, takže zatím nemůžu tenhle nápad moc obhajovat, protože nejsem schopná domyslet jeho důsledky.

Podobné knihy: Svobodné ženy, svobodní muži (Camille Paglia)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat