06/03/2022

Ian McEwan - Šváb

Milý čtenářský deníčku,

poslední jednohubka od McEwana mě fakt pobavila. Autor si utahuje z britské politiky a její bezvýchodnosti v době brexitu a už samu o sobě absurdní skutečnost zvládl vyhnat do ještě většího extrému.

zdroj: goodreads.com

Citát: Jak tedy může vzkvétat reversalistické hospodářství v clockwiserském světě? Jednání s našimi nejvýznamnějšími obchodními partnery - Evropany - se protahovala. Uběhly tři roky. Většinově clockwiserský parlament, rozpolcený mezi zdravým rozumem a plněním vůle lidu, nedokázal nabídnout žádná praktická řešení.

Nejlepší scéna: Asi hned ta úvodní, která parafrázuje začátek Proměny od Kafky.

Nejhorší scéna: Nejdrsnější mi přišlo odstavení ministra zahraničí pomocí článků v novinách, ve kterých ho obvinili ze sexuálního zneužívání. Když ministr přijde na poslední schůzku s premiérem, tak ten mu říká, že přece použil stejných prostředků jako před ním ministr. Námitka, že ministrova obvinění se zakládala na pravdě, přijdou premiérovi směšná.

Zajímavost o autorovi: Hned po referendu o brexitu napsal kritický článek, ve kterém vyslovil obavy o budoucnost země a jejím nerovném vyjednávání s EU. Také upozorňuje na to, že obyčejnému člověku, i když pozorně čte noviny, nikdy nebude jasné, proč někdo chtěl usilovat o brexit. Právě tuhle myšlenku pak rozpracovává ve Švábovi.

Zásadní myšlenka: Ten, kdo prosazoval brexit, musel mít nějaký skrytý, sebestředný zájem a bylo mu úplně jedno, že tím ostatní zničí. Nebo možná to, že ostatní budou trpět, mu umožní realizovat jeho prospěchářský plán.

Můj názor:Přečetla jsem knížku asi za dva dny, odpočinula jsem si, hořce jsem se zasmála Není to žádné geniální dílo, ale pro autorovi fanoušky a pro ty, kteří chtějí nahlédnout do britské politické satiry, rozhodně doporučuju.

Podobné knihy: Stroje jako já (Ian McEwan), Stručné dějiny Hnutí (Petra Hůlová)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat