04/12/2019

Becky Chambersová - Dvě místa na slunci

Milý čtenářský deníčku,

já to nechápu. Tak skvělá sci-fi série a v knihovně je v pohodě dostupná hned po svém vydání v češtině. První díl jsem si koupila, ale vypadá to, že u dvou dalších už to vůbec nebude potřeba. A při tom by se měla líbit všem fandům space oper jako jsou Star Wars a Star Trek.

zdroj: goodreads.com

Děj v podstatě navazuje na předchozí díl, ve kterém musela být umělá inteligence vesmírné lodi Poutník obnovena do továrního nastavení místo aby se přesunula do na černo vyrobeného umělého těla a strávila zbytek života s milovaným technikem Jenkinsem. Resetovaná Lovelace si nic nepamatuje, ale i přes to ji přesunou do umělého těla, tím jí umožní odejít z lodi a místo ní nainstalují novou UI.

Program je zvyklý monitorovat celou loď přes spoustu kamer, být neustále připojený ke Spojce (v podstatě mezihvězdný Internet),plnit příkazy posádky a ochraňovat její život. V umělém těle se cítí hrozně omezený a bez smyslu existence. Polovina knihy je o tom, jak se s tím snaží vyrovnat a já opravdu ocenila, jak všechny příběhové zvraty a pohnutky hlavní hrdinky působí autenticky a uvěřitelně.

O Lovelace v umělém těle se stará technička Chilli a její příběh sledujeme na druhé polovině stránek. Byla stvořena jako živý robot do továrny na opravu šrotu, ale naprostou náhodou se jí povedlo utéct a našla útočiště v nedalekém vesmírném člunu, v kterém "žije" pouze umělá inteligence Sova, která od té chvíle Chilli vychovává a pomáhá jí s opravou lodi a útěkem z bezútěšné planety. Ani u této dějové linky jsem nezaznamenala žádné logické chyby a celý scénář se jevil velmi uvěřitelně.

Většinou mám u knížek se dvěma oddělenými dějovými liniemi problém, že mě jedna moc nebaví a při jejím čtení se akorát těším na další kapitolu s pokračováním oblíbenějšího příběhu. Tentokrát jsem takový pocit vůbec neměla a obě dějové linky mě moc bavily. Četlo se to jedním dechem a vztah lidí a umělé inteligence byl probrán ze všech možných i nemožných úhlů.

Dávám výjimečných pět hvězdiček! Samozřejmě netvrdím, že všichni budou tak nadšení jako já, například po nějaké slohově-umělecké stránce jde o naprosto průměrné dílo, ale pro mě je to jednoznačně dokonalé sci-fi s promyšleným světem a originálně pojatými myšlenkami. Nemůžu se dočkat posledního dílu!

Závěrečné hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat