04/12/2019

Jan Němec - Dějiny světla

Milý čtenářský deníčku,

český knižní internet teď pořád mluví o Možnostech milostného románu, druhé knize Jana Němce. K té se chci dostat tento měsíc, protože jsme ji zvolili v Čtenářském klubu Martinusu, ale už v listopadu jsem si přečetla autorovu prvotinu Dějiny světla.

zdroj: goodreads.com

Román popisuje život Františka Drtikola, slavného českého fotografa, od jeho dětství až po třicátá léta. Zbytek života je nastíněn jen v krátké, závěrečné kapitole. Autor se drží známých faktů, domýšlí příběhy k jednotlivým slavným fotkám a zdá se mi, že celkem věrně vykreslil fotografovu povahu.

Drtikolův život je přirozeně rozdělen na různá období. Začíná dětstvím v Příbrami a líčením důlního naštěstí, při kterém zahynuli stovky horníků, pro mě asi nejsilnější část celé knihy. Pokračuje studiem, nejdříve stále v Příbrami a potom v Mnichově. Později popisuje složité začátky Drtikolovi kariéry v Praze, bavilo mě sledovat pomalou cestu k úspěchu, které se prolínala s nenaplněnou láskou k Elišce Jánské. Idylu přeruší válka, tam autor využil autentické dopisy, které už dříve vyšly v nějakém souboru.

Po válce začne hlavní hrdina inklinovat ke spiritismu, buddhismu a čtenář sleduje, jak ho unavuje jeho sláva, jak postupně mizí doba, do které se narodil, a jak se pomalu stahuje do sebe. Nedávno jsem navštívila Novou Paku známou svojí spiritistickou historií a teď jsem si exponáty z muzea mohla spojit i s nějakým lidským příběhem.

Autorův vybroušený styl posouvá román na vyšší příčku než patří jiné životopisné beletrii a i přes trochu náročnější obsah mě rozhodně bavil víc než podobné nedávno dočtené K otevřenému nebi. Spíš se podobal Skleněnému pokoji, ale bez pro mě iritujícího nesouladu se skutečnou historií. Ještě poznamenám, že je napsán v du-formě, ale to mi vůbec nevadilo, už jsem takové romány četla, třeba V žabím pyžamu od Toma Robbinse.

Dávám čtyři hvězdičky, k pěti mi chybí nějaký dechberoucí prvek, nápad, prostředí. Jinak ale jednoznačně doporučuji a těším se na jeho druhou knihu.

Závěrečné hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat