01/09/2022

Hana Lundiaková - Co je ti do toho

Milý čtenářský deníčku,

tuhle knížku doporučovali v poslední rekapitulační Liberatuře a mě okamžitě svým tématem zaujala. Přečetla jsem ji jedním dechem a zanechala ve mě silný dojem.

zdroj: goodreads.com


Citát: „Všechno nejlepší! Jednu party máš za sebou, takže repete zase zejtra... sssem fakt vytočenej! Dneska mi trháš žíly! ... jenže musím dodělat zakázku pro jednoho klioše," jeho mimika sděluje nad slova. Není vytočenej, nýbrž nasranej. Jak brigadýr.  

Klioše, trháš žíly – kam na ty debilní výrazy chodí?!  

Nejlepší scéna: Úvod před školou, matka odvádí svého syna a těší se, jak potká jiného žáka z osmé třídy, který ji z nějakého naprosto neznámého důvodu přitahuje.

Zajímavost o autorovi: Autorka je hudebnice a její písničky jsou hodně syrové, plné emocí, stejně jako její kniha.

Zásadní myšlenka: Někdy to k sobě táhne lidi, které by nemělo. Ale nedá se tomu poručit.

Můj názor: Když jsem knihu poprvé otevřela, její styl na mě zaútočil plnou silou. Nebyl mi nijak blízký, přišel mi příliš neurvalý a také až moc popisný. Zároveň se mu ale nedalo odolat a po pár stranách jsem si ho zamilovala, měla jsem pocit, že konečně někdo vyjadřuje pocity takovou silou, jakou uvnitř mě občas mají.

První půlka knihy se trochu vlekla, říkala jsem si, jestli se hlavní hrdinka vůbec sblíží s žákem, který se jí líbí, ale kterému je teprve třináct. Možná kolem sebe budou jen chodit a včas to ukončí, tak by to přece mělo být.

Ale poslední třetina mě vyvedla z omylu a já se skoro nestíhala nadechovat mezi jednotlivými stránkami. Vztah tak hrubě proti společenským konvencím a morálce, přesto jsem neměla potřebu ho odsoudit, vlastně jsem pro oba milence měla pochopení. Částečně nejasný závěr mi dokonale sednul ke zbytku knihy.

Rozhodně nejde o knihu pro každého, ale mám kolem sebe pár lidí, kterým ji s radostí doporučím, pro mě jeden z nejintenzivnějších čtenářských zážitků posledních let.

Podobné knihy: Skoncovat s Eddym B. (Édouard Louis), Letní světlo, a pak přijde noc (Jón Kalman Stefánsson), Mlíkař (Anna Burns)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat