01/09/2022

Liou Cch'-sin - Temný les

Milý čtenářský deníčku,

druhý díl série Vzpomínka na Zemi mě překvapivě bavil víc než ten první. Jsem zvědavá na závěr.

zdroj: goodreads.com

Citát: „Tak co? Opravdu věříš, že voda je toxická?“ zeptala se jej Keiko se slzami v očích. Před pokusem jej opakovaně prosila, aby pátou tezi nahradil nějakou neškodnou, on však odmítl.
Hines přikývl: „Ano, věřím.“ Rozhlédl se po ostatních. V očích měl zmatek a bezradnost. „No vážně. Opravdu si to myslím.“

Nejlepší scéna: Jak se zvrtlo prozkoumávání Kapky od Trisolaranů.

Nejhorší scéna: Příběh Tylera a Diaze mě moc nebavil, ale chápu, že byl k celkovému obrazu potřeba.

Zásadní myšlenka: Nemá cenu centrálně určovat, na čem mají vědci a průmysl pracovat, pokrok vzniká organicky v ekonomicky svobodné společnosti.

Můj názor: Rozdělila jsem si čtení na dvě části, proložila jsem ho jinými knihami, protože najednou mi román přišel jako nepřekonatelná bichle. 

Ta první se odehrává krátce po tom, co se o Trisolaranské invazi dozví celé lidstvo. Zoufale hledá cesty, jak se jí bránit a není v tom moc úspěšné, propadne se do obrovské ekonomické recese. Bylo zajímavé sledovat různé plány na záchranu, jak se státům dařilo více či méně spolupracovat. Zároveň tu bylo několik postav s osobními příběhy, ale ty nebyli moc silné, všechny jejich činy určovalo nekompromisní vnitřní přesvědčení a jako čtenář jsem se pobavila maximálně tím, že jsem tipovala, jak moc se kdo přetvařuje. Spoiler: všichni a hodně.

Druhá část byla mnohem zábavnější. Dvě stě let po zveřejnění invaze se lidstvo má celkem dobře, zdá se, že nikdo netrpí hlady a Sluneční soustava je důkladně opevněna. Samozřejmě se tenhle příjemný obrázek začne postupně rozpadat, odhalují se skryté záměry hlavních hrdinů a příběhy se uzavírají. Jsem upřímně zvědavá, jak bude vypadat poslední dějství lidské civilizace z této ságy.

Mrzí mě akorát, že postavy autor většinou odflákl. Pořád se ztrácím v jejich čínských jménem, jsem marná, a autor mi nepomohl tím, že by je od sebe nějak výrazně odlišil. Většina nemá výrazné vlastnosti a všichni vojáci mi splývají dohromady. Navíc se mi zdá, že jde jen prázdné nádoby na životní postoje/filozofie, které musí reprezentovat. Důvěra v lidstvo, nutnost jeho přežití za každou cenu nebo touha po lásce. Ano, jsou to hluboké pohnutky, ale skutečného člověka ovlivňuje okolí, má nějakou minulost, vnitřní rozpory a nepřehledné emoce. Ty tady naprosto chybí. Ale ve sci-fi si to autor asi může dovolit.

Podobné knihy: Problém tří těles (Liou Cch'-sin), Výdech (Ted Chiang)

Hodnocení:

Žádné komentáře:

Okomentovat