17/01/2019

Jiří Hájíček - Dešťová hůl

Milý čtenářský deníčku,

po dokonalém Vyhnání Gerty Schnirch, mě Hájíčkova Dešťová hůl trochu zklamala. Příběh insomniaka v krizi středního věku, jehož vášní jsou katastrální mapy, mě moc nezaujal.

zdroj: audiolibrix.com

Hlavní hrdina Zbyněk pracuje jako správce pozemků jihočeské univerzity. Podepisuje smlouvy s pronajímateli, hledá vlastníky pozemků, které univerzita sice používá, ale vlastně se neví, komu patří, a do toho řeší rodinnou krizi se svojí ženou, která ne a ne otěhotnět. Stejně jako se nedaří najít řešení tohoto jejího zdravotního problému, stejně tak nic nepomáhá na Zbyňkovu nespavost.

Překvapivě tyto dvě, podle mě naprosto zásadní, linky zůstanou neuzavřené. Nic se nezmění, a jiné životní epizody na ně nemají žádný vliv. Já chápu, že tím autor chtěl zdůraznit, že něco se prostě nedá vyřešit, ale stejně mě to naštvalo, protože v románu chci, aby všechny události vedly odněkud někam a ne naopak.

Zásadním příběhem je tady setkání s bývalou přítelkyní z mládí, které chce pomoci vyřešit nějaký majetko-právní problém týkající se pozemků jejího bezdětného strýčka, které nějak záhadně změnily majitele. Tenhle příběh mě docela bavil, i když mi přišel asi nudnější než ten v Rybí krvi. Mám Hájíčka a jeho portréty venkova prostě ráda.

Co mi ale vadilo hodně, bylo audio zpracování. Martin Pechlát je vynikající herec a jeho hlas se k hlavní postavě ohromně hodil. Ale režie tentokrát nějak zaspala. V knize je asi spousta předělů, graficky znázorněných prázdným řádkem nebo pár tečkami, ale v audiverzi tohle oddělení úplně chybí. Pechlátův hlas plyne bez pauzy a já najednou poslouchám něco úplně jiného než před chvílí. Občas vyprávění začne tím, co se děje teď, a v tom začne vykládat, co tomu předcházelo. Pak se znovu vrací k tomu, co se děje teď a v nějaké další kapitole k tomu, co se dělo v tamtu chvíli. Nejsem schopná ti to ani popsat, Deníčku, takže se nedá čekat, že tyhle skoky budou stravitelné pro posluchače. Já chápu, že knihu nechtěli upravovat a taky chápu, že když uzavírá trilogii a dva předchozí díly jako audioknížky vyšly, tak že tu poslední nemůžou nenatočit. Jenže originál se svou stavbou textu na audioknihu nehodil, takže bez textových úprav to dopadlo neslavně.

Závěrečné hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat