14/10/2021

Jostein Gaarder - Jako v zrcadle, jen v hádance

Milý čtenářský deníčku,

před časem jsem dostala nápad na svět a hrdinku, o kterých bych ráda třeba jednou něco sama napsala. A ten nápad zahrnoval anděly. A proto jsem se rozhodla, že se podívám na jiné knihy, ve kterých se andělé vyskytují. A tou první je novelka od mého oblíbeného Josteina Gaardera.

zdroj: albatrosmedia.cz

Nejlepší scéna: Když jeli venku na saních.

Nejhorší scéna: Málem mi utrhlo srdce, jak hrdinka prožívala Štědrý den a jak se pořád snažila být velkorysá vůči své rodině, ale zároveň tvrdohlavá jako malé dítě.

Zajímavost o knize: Název pochází z bible, 1Kor 13,12. Hovoří o tom, že nyní sice všechno vidíme jasně jako v zrcadle, ale zároveň dokud nepoznáme Boha přímo (a lásku), všechno to bude jen hádanka.

Zajímavost o autorovi: Studoval jazyky a teologii a nebojí se kritizovat Izrael za jeho chování k Palestincům.

Zásadní myšlenka: Kéž by každý mohl mít anděla, díky kterému může zkoumat svět a dospět ke smířenému konci.

Můj názor: Bavily mě dějové části, ale dialogy mezi andělem a Cecilií  mi dělaly trochu problémy. Sice byl napsaný dětským jazykem, ale zároveň rozebíral občas docela složitá témata. Kromě toho se často vracel k ústřednímu motivu, jaké to je být andělem, který nemá fyzické tělo, nemá smyslové vjemy, dokonce i myšlenky k němu přichází jakoby odněkud zvenčí, nikoliv z jeho vlastní mysli.

A právě tenhle koncept mi vadil, protože si na mnoha místech protiřečil. Anděl tvrdí, že nic necítí, ale jindy vypráví o tom, jak si užíval skákání po asteroidech. Tvrdí, že nepřemýšlí, ale při tom klade dost zvídavé a autentické otázky a z odpovědí vyvozuje nějaké závěry.

Ten příběh je nádherný, spousta vět nutí k zamyšlení, ale zároveň mi přišlo, že vymyšlený koncept vůbec nedrží pohromadě.

Podobné knihy: Úterky s Morriem (Mitch Albom)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat