07/05/2023

Benedict Wells - Na konci samoty

Milý čtenářský deníčku,

Na konci samoty mi kdysi doporučila kamarádka, které se strašně líbilo, a navíc zapadalo do mého záměru číst více neanglických a nečeských autorů. Taky se teď prodává v Levných knihách, tak jsem o něm přemýšlela jako o univerzálním dárku do tajného Ježíška. Tak na letošek už mám vymyšleno!

zdroj: goodreads.com

Citát: Potom vážně dodala: „Musím tě varovat, Julesi, když mi bude třicet a nebudu mít děti a ty taky nebudeš mít děti, budu je chtít s tebou. Byl bys dobrý otec, jsem si absolutně jistá." „To by ale znamenalo, že se spolu nejdřív budeme muset vyspat.“ 
„Tohle nutné zlo bych byla ochotná strpět."
„Jo, ty možná. Ale kdo říká, že bych do toho šel já?"
Povytáhla obočí. „Nešel?
Hovor se na okamžik zadrhl.

Nejlepší scéna: Poslední hodiny hrdinovy manželky v nemocnici. Hrozně mě jejich loučení dojalo. Proto dávám knížce 4 a ne jen tři hvězdičky.

Nejhorší scéna: Úvodní scéna, ve které se šťastné rodince utopí v řece štěně. Myslím, že ji budu mít v hlavě ještě dlouho jako dokonalý obraz toho, že všechno krásné se může nenadále pokazit.

Zajímavost o knize: Získala Cenu Evropské unie za literaturu, díky tomu prorazila na zahraniční trhy.

Zajímavost o autorovi: Je hrozně mladý! Cenu EU získal už v 32 letech.

Zásadní myšlenka: Když víte, co v životě chcete, tak k tomu nakonec dojdete. I když cesta k vašemu cíli bude okolí možná připadat trochu divná.

Můj názor: Na začátku jsem si vlastně nebyla jistá, o čem kniha bude a mrzelo mě, když se Jules rozhádal s Alvou a ona mu na dlouhá léta zmizela ze života. Tahle část mě moc nebavila, soustředila se trochu víc na osudy Julesových sourozenců a žádný z nich mi nepřipadal moc zajímavý.

V polovině knihy se Jules konečně znovu potkává s Alvou a známým spisovatelem, kterého oba v pubertě obdivovali. Od té chvíle jsem četla bez dechu, čekala jsem, jak se vztah mezi nimi vyvine. Láska, umírání a morální zásady, to všechno autor míchá a skládá dohromady v nečekané, ale velmi uvěřitelné kompromisy.

Jak už píšu o pár odstavců výše, konec mě rozbrečel. Hlavní hrdinové se na krátko stali mými přátely a jejich tragický osud se mě dotknul. Neříkám, že to tak bude mít každý, stylisticky nejde o žádný klenot, ale myslím, že většinu čtenářů román rozhodně neurazí, takže ideální univerzální dárek. Snad mi ho ještě nevyprodali!

Podobné knihy: Johana (Horáková, Dostálová, Scheinostová), Jediný příběh (Julian Barnes), Pojď sem, ať ti můžu dát pusu (Griet Op de Beecková)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat