03/05/2023

Červená propiska - 100 přešlapů pro (ne)milovníky češtiny

Milý čtenářský deníčku,

chvíli mi trvalo, než jsem se dostala k druhému dílu Červené propisky, i když jsem si ho v knihovně půjčila společně s tím prvním. I tentokrát jsem se naučila pár nových chytáků, které jsem začala hned používat.

zdroj: goodreads.com

Něco pro mě nového: Mítink se píše v češtině správně takto.

Můj názor: Nechci se moc rozepisovat, protože v zásadě platí všechno, co jsem řekla u předchozího dílu. Tady chyběly rozsáhlejší kapitoly na jedno téma, ale to bych řekla, že je spíš dobře.

Nejvíc mě zaujaly různé (ne)spřežky (jaksepatří, nazmar, na rozdíl, od nepaměti, odteď...). Spousta příkladů byla taky na s/z na začátku slova, ale tam mi žádná pravidla v hlavě neutkvěla, musela bych si všechno najít znova ve chvíli, kdy bych to chtěla použít. Roztomilý mi připadal příklad trudnomyslnost, protože to je slovo, které dobře znám z Cimrmanů, ale nikdy by mě nenapadlo, že se píše s "n" v druhé slabice. Hodně příkladů pocházelo z oblasti vaření, většina mě opravdu překvapila (karí/kari, kešú/kešu(?), makadamiový). Pro korektory asi musí být náročné číst různé blogy o jídle, kde se to chybami tohoto druhu jen hemží.

Vysvětlení bylo vždy jasné a přehledné. Ze začátku mi přišlo, že vylovit dalších 100 pravopisných perliček už nemělo cenu, protože většinu jsem znala, ale postupně uznávám, že to tak není a i druhý díl obsahuje spoustu mně dosud neznámých chytáků.

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat