15/05/2023

Tomáš Šebek - Nebe nad Jemenem

Milý čtenářský deníčku,

Nebe nad Jemenem jsem si koupila v době, kdy jsem chtěla číst víc naučné literatury, a doufala jsem, že se dozvím něco o Jemenu a občanské válce, která jím už několik let zmítá. Bohužel, tahle očekávání se vůbec nenaplnila.

zdroj: goodreads.com

Citát: Včera jsem se vzbudil brzy nad ránem. Spal jsem tři hodiny. Bolí mě hrozně hlava a chce se mi zvracet. Bolí mě i žaludek. To první přičítám výškové nemoci. Ale asi jen domněle. Stále se pohybuji v úrovni Gerlachovského štítu a to asi na výškovou nemoc nestačí. To druhé nevím, to se mi děje už půl roku.

Zajímavost o knize: Čtvrtá (a zatím poslední) kniha autora o jeho misích s Lékaři bez hranic.

Zajímavost o autorovi: Jako chirurg se účastnil už šesti misí s Lékaři bez hranic a získal cenu za statečnost nebo péči o děti.

Zásadní myšlenka: Chci vám dopodrobna popsat fungování nemocnice v Jemenu a postěžovat si, že nemůžu spát.

Něco pro mě nového: Fungování Lékařů bez hranic, že působí po boku místních lékařů a učí je, pomáhají s komplikovanými případy.

Můj názor: Vůbec mě nenapadlo, že účastníkům mise vůbec není povoleno opustit základnu a nemocnici. Doufala jsem, že se autor dostal víc mezi místní a nasál jejich kulturu. Taky jsem předpokládala, že se nějak víc vyjádří k místní válce, nastíní její příčiny a aktuální stav. Bohužel, nic takového se nestalo.

Místo toho jsem četla nekonečné stránky o diagnózách lidí, které neznám a jejich konkrétní osudy mě příliš nezajímají. Samozřejmě soucítím s každým dítětem, které zemře nebo utrpí vážné zranění kvůli válce nebo které musí bojovat o život kvůli tomu, že je v Jemenu není dostupná pro nás naprosto základní lékařská péče.

Vedle toho jsem se dočetla, jak probíhají běžné dny Lékařů bez hranic, což bylo sice zajímavé, ale stačilo by mi to jednou a stručně, ne pořád dokola v každé druhé kapitole. A k tomu neustálé stesky Šebka na to, že nemůže spát, že je mu vedro a že nemůže cvičit tak, jak by chtěl.

Neříkám, text je čtivý a pár kapitol mi připadalo zajímavých (když mluvil s doktorkami, provoz oddělení pro pacienty s malárií...), ale obecně jsem se spíš nudila a vyzobávala si pár zajímavých informací mezi pro mě zbytečným balastem.

Prostě výběr této knížky byl úkrok stranou. Nebavila mě, ale rozhodně neříkám, že je obecně špatná, rozhodně se najde spousta lidí, pro které bude podobné zápisky zajímavé číst, ale mně nesedly.

Podobné knihy: 

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat