26/01/2022

Ari Šavit - Země zaslíbená

Milý čtenářský deníčku,

už nevím, kde jsem na tuhle knihu přišla, takže můžu poděkovat jen neznámemu vesmíru za její doporučení. Absolutně skvěle shrnutá historie Izraele od prvních sionistů po současnou politickou situaci a aktuální hrozby.


zdroj: goodreads.com

Nejlepší kapitola: O první arabsko-izraelské válce, tedy válce za nezávislost, při které došlo k vyhnání Palestinců z jejich domovů, mnoho vesnic a měst bylo zcela srovnáno se zemí a mnoho potomků tenhdejší uprchlíků stále žije v provizorních podmínkách v Gaze nebo na Západním břehu.

Nejhorší kapitola: Asi nejméně pochopitelná pro mě byla kapitola o Masadě, dávné legendě, kdy Židé obležení v pevnosti římskou armádou raději spáchali hromadnou sebevraždu než aby padli do zajetí.

Zajímavost o knize: Autor knihu napsal v angličtině a zdá se, že do hebrejštiny ani nebyla přeložena.

Zajímavost o autorovi: Autor je vnukem jednoho z prvních sionistů, který přijel do Izraele na přelomu devatenáctého a dvacátého století.

Zásadní myšlenka: Izrael má nezpochybnitelné právo na svou existenci, ale měl by se vyrovnat se svou minulostí.

Něco pro mě nového: I když jsem toho o Izraeli četla už docela dost, teprve teď mám pocit, že to do sebe zapadlo. Hlavně první polovina dvacátého století pro mě do teď ležela v neprostupné mlze, ta druhá zase nabyla konkrétních obrysů se spoustou detailů.

Můj názor: Knihou jsem se prokousávala dlouho, některé pasáže se mi zdály nudné, překvapivě to většinou byly ty s rozhovory s účastníky historických okamžiků. Šavitův popis mi většinou přišel zajímavější, barvitější. Zároveň ale přiznávám, že se autor často opakuje, respektivě znovu připomíná již dříve vyřčené teze, protože na aktuálním příkladě opět vynikne jejich pravdivost.

Líbí se mi, jak autor kombinuje vyprávění velkých dějin s příběhy běžných obyvatel. Díky tomu si, doufám, zapamatuju popisované události a až o nich budu číst v nějakém dalším románu nebo poslouchat v televizi, automaticky si je zařadím na správné místo izraelsko-arabské skládačky.

Musím se také přiznat, že se dokonale ztotožňuji s autorovým náhledem na izraelsko-palestinský konflikt, tedy že by Židé měli opustit Západní břeh, Gazu a území dobytá po roce 1967, arabští obyvatelé by měli získat rovnoprávnost a Izrael by se měl sekularizovat. Zároveň ale musí zůstat suverénním státem, Írán ani jiné arabské země by neměly ohrožovat jeho bezpečnost, naopak musí jednou pro vždy uznat jeho existenci.

Podobné knihy: Za oponou války (Jakub Szántó), Poválečná Evropa (Tony Judt)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat