22/07/2019

Sofi Oksanen - Baby Jane

Milý čtenářský deníčku,

kdysi jsem četla autorčiny Stalinovy krávy, které se mi moc líbily, ale moc už si z nich nepamatuju, jen to, jak hlavní hrdinka řeší, které jídlo může a které ne. Na Baby Jane jsem se proto docela těšila, i když jsem si jí nevybrala přímo kvůli autorce, ale pro její téma. V poslední době jsem četla pár knížek o gayích a zjistila jsem, že o lesbách je jich mnohem méně a tak jsem chtěla aspoň něco z toho mála prozkoumat.

zdroj: goodreads.com

V krátké novele vystupují dvě mladé, ale dospělé ženy, které spolu nějakou dobu chodí. Obě trpí depresemi, ale každá úplně jinak. Vypravěčce její nemoc občas nedovolí vstát z postele, nemůže kvůli tomu chodit do práce a má sklony k alkoholu a drogám, ale jinak je v zásadě normálně. Piki trpí úzkostmi z lidí. Není schopná přes den opustit svůj byt a ani v noci se sama nikdy nevydá jinam než do oblíbeného baru.

Kniha je líčením vztahu dvou psychicky nemocných lidí, kteří žijí na spodních příčkách společenského žebříčku. Jejich orientace dává autorce do rukou zajímavé reálie, ale řekla bych, že to hlavní jsou jejich deprese a neschopnost se z nich dostat.

Hledala jsem spíš knížku o "normálních" lesbách, které žijí ve většinové společnosti, takže ve výsledku mě téma zas tak moc neoslovilo. Na druhou stranu mám ráda knihy s psychicky nemocnými hrdiny, takže nakonec se mi kniha do vkusu celkem trefila.

Knížka je tak krátká, že ke spádu děje nemůžu mít žádné výhrady, navíc na jeho konci čeká čtenáře dobrá pointa. Charaktery mi přišly uvěřitelné, ale zároveň nesympatické. Podivný vztah Piki a její bývalky Bossy mi přišel zvláštní až nepochopitelný, ale vlastně stále docela uvěřitelný. Paradox, který nejsem schopna vysvětlit.

Nakonec jsem dala tři hvězdičky. Možná by si Baby Jane zasloužila čtyři, ale ty jí nakonec nedám čistě z osobních důvodů. Nedokázala jsem hrdinkám porozumět, ztotožnit se s nimi. Pro mě je to problém, ale někomu jinému by to vůbec vadit nemuselo, jeho hodnocení by mohlo být mnohem vyšší a já bych ho vůbec neměla důvod zpochybňovat.

Závěrečné hodnocení:

Žádné komentáře:

Okomentovat