08/07/2019

Jü Chua - Žít!

Milý čtenářský deníčku,

vrátila jsem se z dovolené se spoustou přečtených knih, o kterých ti musím povědět. Jako obvykle to znamená, že na ty nejstarší už mám jen poněkud mlhavé vzpomínky. Žít! byla románová prvotina od autora Dvou liangů rýžového vína a prozatím ukončila mé čínské období.

zdroj: goodreads.com

Děj je v zásadě podobný jako u předchozí knihy, kterou jsem četla. Sleduje život hlavního hrdiny od počátku jeho manželství až téměř do jeho smrti. Průměrný rolník prohraje všechen svůj majetek a začne živořit na malém pronajímaném políčku, které mu původně patřilo. Pak se omylem dostane do Kuomintangské armády, se štěstím přežije, vrací se k rodině, která se chvílemi rozrůstá, ale nakonec on všechny přežije odhodlaný nést svůj těžký osud až do konce.

I tady se sice vyskytují všechny zásadní historické události, jako je tavení železa, hladomor a kulturní revoluce, které ovlivňují život rodiny, ale zásadní dopad na ní má spíš nedostupnost zdravotní péče a celková chudoba obyvatel.

Líbil se mi doslov, ve kterém překladatelka zdůrazňuje potřebu číst i autory, kteří jsou v Číně povolení a dokonce populární, protože jen tím můžeme získat všestranný pohled na tamější společnost. Naopak netuším, proč nakladatel zvolil obálku s fotkou z kohoutích zápasů, ty se v knize vůbec nevyskytují a ani na žádnou očividnou paralelu jsem nepřišla.

Knihovna je zavřená a tak mě chvíli další čínské romány nečekají. Už si nechci vybírat další příběhy chudáků z venkova od revoluce po 80. léta, doufám, že na mém seznamu najdu i něco současnějšího. Můžu sice Žít! celkem s klidem doporučit jako srozumitelný román z pro nás vlastně exotického prostředí, ale jinak mě moc nezaujal.

Závěrečné hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat