03/05/2019

H. G. Wells - Stroj času / Ostrov Dr. Moreau

Milý čtenářský deníčku,

nedávno znovu vyšla kultovní sci-fi novela Stroj času, společně s dalším dílem H. G. Wellse Ostrov doktroa Moreau. V knihovně se povalovala delší dobu bez povšimnutí, tak jsem si řekla, že po ní sáhnu a doplním si vzdělání netradiční klasikou.

zdroj: databazeknih.cz

Oceňuji, že si nakladatel dal práci s napsáním užitečného úvodu, ve kterém dílo zasadil do kontextu doby a autorova života. Bez něj by bylo těžší vysledovat, co tím chtěl básník říct, i když ukryté myšlenky nejsou nijak složité.

Stroj času se mi jednoznačně líbil víc, barvitě vylíčený neznámý svět s dvěma podivnými rasami/potomky lidí i dnes působí překvapivě originálně a děj je napínavý do poslední stránky. Tragické společenské vyústění rozevírání nůžek mezi aristokracií a chudými dělníky mě překvapilo, v kontextu doby muselo ohromovat. Dnešní romány jsou více nabité dějem a technologickými detaily, ale i sto let staré sci-fi si zachovává svůj steampunkový půvab.

Ostrov doktora Moreau se mi také líbil, popisované změny v dnešní době představitelné spíš za pomoci genetického inženýrství, působí originálně, i když jejich důsledek je mnohem více očekávatelný.

Zaujal mě autorův způsob vyprávění, které je vždy dosazeno do jeho současnosti, stane s v něm spousta neuvěřitelných příhod, ale výsledek nikdy neovlivní zbytek civilizace, hlavně kvůli tomu, že společnost odmítá věřit předkládaným skutečnostem. V tom je možná největší poselství Wellsových děl pro dnešek.

Závěrečné hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat