21/05/2019

Křížková, Vohlídalová, Volejníčková - Genderové nerovnosti v odměňování

Milý čtenářský deníčku,

nedávno jsem se pokusila dát dohromady prezentaci o "gender pay gap", testovacím publikem mi byli kolegové v práci. Snadno jsem dohledala různá data i studie o této problematice ve světě nebo ve Velké Británii, ale o České republice to bylo náročnější. Nakonec jsem našla tuhle knihu, zdarma dostupnou na stránkách Akademie věd (spolu s dalšími na podobné téma) a rozhodla jsem se si ji přečíst. Konečně mám pocit, že o problematice můžu mluvit z pozice dostatečně poučené osoby a nikoliv jen konzumenta mainstreamových médií.

zdroj: goodreads.com

Nikoho nepřekvapí, že nejde o snadné čtení. Jedná se o odbornou publikaci, která se nesnaží téma popularizovat, ale spíš ho probrat z různých pohledů, rozebrat výsledky z rozhovorů s různými zainteresovanými osobami a lidem na Ministerstvu práce dodat podklady pro zavádění různých opatření na podporu snižování rozdílů v odměňování žen a mužů.

Sice mi vůbec nepřísluší danou publikaci hodnotit, ale přesto uvedu pár výhrad, které k ní mám. Zejména na začátku mi chybělo shrnutí dat o platech mužů a žen v Česku. Teprve později jsem zjistila, že podobný tým ve stejném roce uveřejnil samostatnou publikaci na toto téma a jí se chci určitě v nejbližší době taky prokousat.

Největší výhradu mám asi vůči důslednému používání českého přechylování, např. asistent/asistentka. Byly věty, ve kterých se tyto výrazy objevily vícekrát, a celé odstavce se kvůli tomu v podstatě nedali číst. Já chápu, že to do podobných publikací patří, ale věřím, že by se daly najít lepší formulace, které by se tomu záměrně vyhýbaly.

Jinak ale musím vyzdvihnout hlavně pozitiva. Dřív mě nenapadlo, jaký vliv může mít obyčejné zveřejnění statistik platů, a přitom jde o pěkné, genderově naprosto neutrální opatření. Také jsem netušila, jaká je u nás legislativa a jak smutné je její vymáhání.

Mile mě překvapily kapitoly o školství, vůbec jsem netušila, jak tam genderová nerovnost vypadá, a to jak ve středoškolském, tak hlavně vysokoškolském prostředí. Také téma veřejné správy a snaha udržet si muže vyššími osobními příplatky a prémiemi mě zaujala, dokonce mám ve svém okolí příklad, kde k něčemu podobnému asi došlo.

Za nejslabší považuji závěrečnou kapitolu o soukromé sféře, zdá se mi to tak široké téma, že se na pár stránkách vůbec nedalo pokrýt, navíc se promíchalo s násobnou diskriminací na trhu práce, takže jeho závěry jsou poněkud zamlžené.

Jsem ráda, že se autorky neomezily jen na neutrální zpracování dotazníků, ale že z nich odvodily i doporučení pro vládu jaká opatření přijmout. Jedním ze zásadních poznatků pro mě bylo, že spousta firem by si vlastně přála být genderově vyrovnaná, ale vlastně neví, jak na to, chybí metodiky a bonusy za jejich zavádění do praxe.

V závěrečném hodnocení nakonec dávám jen tři hvězdy a to hlavně z toho důvodu, že prokousat se těmi asi 150 stranami hutného textu bylo opravdu náročné, některé výsledky nebyly reprezentativní a text plný přechylování místy nečitelný. Laikům se kniha asi nedá doporučit, ale pro někoho, kdo se do hloubky o problematiku zajímá, je rozhodně výborným zdrojem informací o českém prostředí. Každá kapitola i celá kniha mají podrobné závěry, které by běžnému čtenáři mohly k pochopení problematiky úplně stačit.

Závěrečné hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat