23/05/2019

Michael Chabon - Židovský policejní klub

Milý čtenářský deníčku,

na tuhle knížku od Chabona jsem se těšila asi nejvíc, myslím, že bývá považována za jednu z jeho nejlepších, patří tak trochu do žánru fantastiky, kategorie alternativní historie a navíc je to detektivka, takže jednoduchý příběh. Na mě tam bohužel bylo až moc postav a vůbec jsem se s nimi nedokázala ztotožnit.

zdroj: goodreads.com

Hlavní hrdina je typický literární detektiv, rozvedený kuřák a alkoholik se smyslem pro spravedlnost a odvahou, která ho vždy dostane do průšvihu. Žije v Sitce, židovském "státě" na Aljašce, který patří pod správu USA, které se rozhodly si ho po šedesáti letech vzít zpět a místní obyvatelé nemají jistotu, že dostanou povolení k pobytu. Izrael neexistuje, na jeho území stále žijí Palestinci a jejich vyhnání a založení židovského státu tam nemá mezinárodní podporu.

Chabon si rád hraje s žánry, trochu si z nich utahuje, trochu napíná jejich meze a většinou v jejich rámci rozehrává osudy několika postav, často mužů, kteří jsou nějakým způsobem v krizi. Stejně jako v Zázračných hoších i tady jde o hrdinu v krizi středního věku, navíc ve zlomovém okamžiku dějin, který mu hodlá sebrat svět, ve kterém vyrostl a jiný nenabízí. Bohužel, mně se hlavní postava nelíbila, nesoucítila jsem s ní a její osud mě moc nezajímal.

Nejzoufalejší pro mě ale byla detektivní zápletka. Detektiv sice vyslechne několik známých oběti, ale všechny rozhovory mi přijdou jaksi nedokončené, vůbec se v nich neptal na to podstatné. Dvakrát po sobě se dostane do situace, která ho málem zabije, ale vždy se objeví někdo, kdo ho zázračně zachrání. Nakonec tak trochu omylem odhalí mezinárodní spiknutí, ale stejně mu nedokáže zabránit.

Nastavení světa, charaktery a chování různých postav v něm se mi líbilo. Bylo zajímavé nahlédnout do života židovské komunity, ale jeho pochopení komplikovalo množství slov v jidiš, která nebyla opatřena žádnými vysvětlivkami. Celkově ale příběh plynul poněkud pomalu, střídalo se v něm příliš velké množství postav a postupné odhalování zločinu nebylo moc logické.

Celkově dávám tři hvězdičky. Podobně jako u Zázračných hochů, i tady byla spousta zajímavých prvků, ale u Chabona všechno stojí a padá s hlavním hrdinou a ten se mi moc nelíbil. Nicméně stejně ho budu číst dál, protože jeho knihy mají jakési zvláštní kouzlo, které přesahuje hvězdičkové hodnocení, dělající z každé četby originální zážitek.

Závěrečné hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat