21/01/2021

N. K. Jemisinová - Brána z obelisků

Milý čtenářský deníčku,

už mám knížku trošku v mlze, protože právě teď čtu třetí, tedy poslední, díl a v hlavě se mi míchají dohromady, protože na sebe přímo navazují. Oproti prvnímu dílu už jsem si zvykla na trochu moc feministicko-rasistický svět, takže jsem se mohla plně soustředit na děj. Vyprávění je tentokrát naprosto přímočaré a pro mě tedy čtivější.

zdroj: goodreads.com


Citát: „Hele, v kolika dalších spolech by mě nechali žít, kdyby se dozvěděli, co jsem zač?“ Zavrtíš hlavou. „Bylas jim užitečná. Stejně jako císařští orogénové.“ Ale být někomu užitečný není totéž jako být mu roven.

Nejlepší scéna: Když náčelnice - orogéna zabije jiného orogéna, který v zdánlivé sebeobraně zabil někoho jiného, aby dokázala zbytku vesničanů, že orogénům nenadržuje.

Nejhorší scéna: Když jednoho člověka napadnou brouci, kteří ho zaživa vaří.

Zajímavost o autorovi: V doslovu píše, jak těžké pro ní je psát sci-fi trilogii. Přišlo mi to zvláštní, nakonec to asi chápu, ale já osobně bych to do závěru svojí vysněné knihy nepsala.

Zásadní myšlenka: Ze všech stran rozebírá rasismus. Líbí se mi, že má formální i hanlivé slovo pro nenáviděnou rasu. Skvěle vylíčila, jak se vesnice, ve které žijí všichni společně v míru, může velmi snadno rozdělit podle rasové hranice a jen těsně uniknout vzájemnému vyvražďování.

Můj názor: Příběh byl mnohem přímočařejší, snadnější na čtení, užila jsem si ho. Je tu víc lokální politiky, odkrývají se zásadní skutečnosti a vůbec celé to má víc atmosféru normálního fantasy románu, už z toho tak nekape politická angažovanost a příběh nepůsobí tak žensky. Za mě rozhodně lepší než první díl, ale možná jsem si jen zvykla.

Podobné knihy: Páté roční období (první díl série), Pohřbený obr (Kazuo Ishiguro), série Poutníci (Becky Chambersová)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat