21/01/2021

Zuzana Dostálová - Soběstačný

Milý čtenářský deníčku,

tak tohle byla pecka! Skvělý příběh vyprávěný z různých úhlů o celkem normálním, ale zároveň dostatečně dramatickém osudu.

zdroj: goodreads.com

Citát: Srdce se mi rozbušilo. Teď přijde a zastaví mi vodu. Poslední dobou to dělá, že prý nejsou peníze. Stojí za mnou hubuje, i když mám v puse třeba pastu nebo namydlené ruce. Je z ní jiná máma.

Nejlepší scéna: Když děda pořád dokola tvrdí, že je soběstačný, ale ve skutečnosti už opravdu potřebuje pomoc. A to, jak se o něj Štěpán stará a bojí, když je ve škole.

Nejhorší scéna: Když se Štěpánova máma nedokáže sblížit s mužem, který o ni opravdu stojí.

Zajímavost o knize: Autorka ji napsala na základě vyslechnutého rozhovoru mezi otcema synem v tramvaji. Kromě toho jsem se dočetla v jednom rozhovoru, že tatínkovo hipsterství je v knize symbolem jisté osobnostní povrchnosti. V 80. letech by to byl vekslák, před dvaceti lety podnikatel s kravatou a kufříkem. To se mi zdá skutečně trefné.

Zajímavost o autorovi: Její prarodiče byly v koncentračním táboře a její tatínek se za války musel rok skrývat ve sklepě.

Zásadní myšlenka: Zkoumání soběstačnosti ze všech stran. Patnáctiletý Štěpán se kvůli rodičům musí starat o sebe, jeho dědeček o soběstačnost přichází. Maminka je sice dospělá, ale bez financí od bývalého manžela se jen horko těžko postará o sebe a syna. 

Můj názor: Za mě bylo v knize ideální množství tragédií a osudových zvratů. Nepřišla mi překombinovaná, hodně jsem o tom přemýšlela v souvislosti se poslední zoufale obyčejnou Soukupovou. Dokonale vylíčila, jak nová partnerka umí postupně otce odříznout od původní rodiny. Štěpánův vývoj od jedenáctiletého dítěte k skoro dospělému šestnáctiletému mladému muži se mi zdál velmi věrohodný. Já prostě nemám co vytknout!

Podobné knihy: Zmizet, Nejlepší pro všechny (Petra Soukupová), Vrány (Petra Dvořáková), Rekonstrukce (Viktorie Hanišová)

Hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat