29/10/2020

Colson Whitehead - Podzemní železnice

 Milý čtenářský deníčku,

není to tak dávno, co se na Podzemní železnici v knihovně stála dlouhá fronta, takže jsem byla překvapená, že jsem ji už teď našla ve volném výběru. Vzhledem k aktuálním protestům v USA a hnutí Black lifes matter si pozornost stále zaslouží.

zdroj: goodreads.com

Neobvyklý příběh afroamerické otrokyně mě na první dobrou moc nezaujal a když jsem ho srovnala s Návratem domů, který zpracovává podobné téma, rozhodně se mu nevyrovnal. Pak jsem si ale pustila Liberaturu a taky V chapadlech murmuru, díky kterým jsem lépe pochopila, čím se kniha tak vymyká.

Jsem ráda, že mě tvůrci podcastů upozornili, že jednotlivé příběhy odpovídají situacím v různých dobách a taky že Podzemní železnice byla skutečná organizace v Americe, která se snažila dostat otroky na Sever. Díky tomuhle kontextu mě příběh zasáhl víc než původně.

Nejlepší se mi zdál začátek. Sice mi vadily brutální scény z týrání otroků, ale zase mě zaujal boj o malé zeleninové políčko a celkově konflikty mezi otroky, kteří rozhodně netáhli za jeden provaz a vzájemně se nechránili před pánovou krutostí. Každý se snažil hlavně přežít.

Myslím, že většina lidí v Česku ví, že otroctví v Americe existovalo, ale o podrobnosti se nikdy nezajímali. Proto bych spíš doporučila zmiňovaný Návrat domů, jehož pohled rozebírá celou historii a navíc chronoligicky. Podzemní železnice podle mě vyžaduje aspoň nějaké znalosti, aby mohla naplno zapůsobit. Jinak půjde jen o další čtivý příběh o otrocích, tentokrát v duchu magického realismu.

Závěrečné hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat