30/10/2020

Jiří Kratochvil - Liška v dámu

Milý čtenářský deníčku,

těšila jsem se na dlouho odkládané předávání Cen Magnesia Litera a opravdu mě překvapilo, že vítězná knížka z kategorie prózy je zdarma ke stažení na stránkách Městské knihovny v Praze. A protože mi zároveň došla zásoba zakoupených e-knih, pustila jsem se do ní překvapivě brzo a nelitovala jsem.

zdroj: goodreads.com

Nemá cenu popisovat, o čem kniha je ani co tím chtěl básník říct, protože takových textů se po udělení Cen objevilo mnoho. Takže to zkrátím a jen shrnu svoje dojmy. Čtivý příběh s vtipným námětem, pár postmoderních vyprávěcích postupů, na které nejsem moc zvyklá, ale nepůsobily strojeně nebo nesrozumitelně. Na rozdíl od posledních ročníků nemám pocit, že by šlo o knihu, která se nějak vyslovuje k problémům dneška (nebo aspoň těm loňským).

Samozřejmě mě mrzí, že neznám všechna díla, na která autor odkazuje. Tím nemyslím jen předchozí romány o liškách, ale i třeba Nabokův román Pnin a pravděpodobně i další, jejichž odkazy jsem v textu ani nepoznala.

Můj názor celkem přesně vystihl podcast Do slov. Kromě výše zmíněného se mi líbil i jejich postřeh o ženách, které kromě hlavní hrdinky zcela chybí a ona sama vlastně vůbec není propracovanou postavou, ale spíš loutkou plnící určitý účel. Jak nemoderní...

Přiznám se, že Kratochvil mě dosud zcela míjel. Po Lišce v dámu bych si klidně přečetla něco dalšího, ale asi to nebude moc vysoko na mém seznamu priorit, takže k tomu pravděpodobně nikdy nedojde. Na Kosmasu těď běží sleva 20% na všechno, takže moje čtečka se nažrala aspoň na rok dopředu a po jeho dalších knihách zdarma od knihovny teď chvíli sahat nebudu.

Závěrečné hodnocení: 

Žádné komentáře:

Okomentovat